Op de Hertog van Gelre school geloven wij dat cultuureducatie bijdraagt aan de ontwikkeling van een kind. We werken steeds meer aan toekomstbestendige vaardigheden gezien de snel veranderende wereld. Cultuureducatie verruimt daarbij hun blik en grip op de wereld. Dit omdat cultuureducatie het kind leert het eigen creatieve proces te sturen en het eigenaar maakt van eigen processen. De authenticiteit van een kind is daarbij uitgangspunt. Creatief denken en doen vinden we belangrijk waarbij er ruimte is voor verschillende resultaten. We geven cultuureducatie op verschillende manieren een plek in ons onderwijs:
door, op van tevoren vastgestelde periodes, te werken in lescircuits waarbij we telkens in een discipline duiken.
door klassikaal te werken.
door regelmatig een vakleerkracht of expert in te zetten die een (gast)les geeft.
door, verbinding te leggen met zaakvakken.
De leerkracht begeleidt de kinderen bij voorkeur:
met het creatief proces centraal
door ze vaardigheden te leren
als facilitator (zorgen voor de voorwaarden)
als coach (observeren, “laatjes” openen/ vullen/ creëren door o.a. vragen te stellen, te inspireren, voorkennis te activeren, te fantaseren, samen te vatten, tussentijds te evalueren/reflecteren en niet beoordelend te reageren)
Het verkennen van de culturele omgeving doen wij door jaarlijks met elke groep een cultureel uitstapje te maken zoals een bezoek aan een museum, voorstelling of erfgoedlocatie. Waar mogelijk koppelen we zo’n bezoek aan het aanbod in de schoolvakken.
We houden zicht op de ontwikkeling van de leerling door op het doorlopend proces te letten en hierover in gesprek te gaan met de leerling: hoe ging de opdracht en welke stappen zijn daarin gezet. Er ligt geen focus op het eindresultaat.
Elk schooljaar nemen alle groepen deel aan het Cultuurmenu. Dat wordt aangeboden door Cultuurwijzer Apeldoorn.
Door deelname aan het Cultuurmenu komt elke leerling in zijn of haar schoolloopbaan met alle disciplines (muziek, drama, dans, beeldende kunst, digitale media, literair en cultureel erfgoed) in aanraking.
Op verschillende momenten in het schooljaar worden er exposities en voorstellingen georganiseerd, waarvoor ouders, broertjes en zusjes, opa’s en oma’s worden uitgenodigd.
Het komend schooljaar zullen de disciplines beeldende vorming, dans en museumbezoek centraal staan.