Het werken met ICT als hulpmiddel is een logisch gevolg van onze algemene visie en luidt als volgt:
De mogelijkheden van ICT in het onderwijs worden steeds groter en interessanter. Daarom willen we al onze leerlingen vertrouwd maken met ICT. Nieuwe vormen van informatieverwerking en nieuwe communicatiemethoden hebben hun intrede gedaan en gaan in de toekomst een steeds belangrijkere rol spelen. We willen de kinderen hierop voorbereiden. Het ontwikkelen van digitale vaardigheden is hier een belangrijk onderdeel van, evenals mediawijsheid. Door gerichte integratie van ICT wordt het onderwijs verrijkt, verbeterd en aantrekkelijker gemaakt voor de leerlingen en leerkrachten.
In ons onderwijs sluiten we op bovenstaande aan door middel van een doorgaande leerlijn met betrekking tot ICT-vaardigheden en mediawijsheid. Hierin wordt veelvuldig gebruik gemaakt van laptops, Chromebooks en iPads. Leerlingen op de Hertog van Gelre gebruiken ICT om te presenteren, verwerken en automatiseren. Ons doel is om onze leerlingen na groep 8 af te leveren als ICT-bewuste mensen die om kunnen gaan met de mogelijkheden en gevaren van de digitaliserende maatschappij.
De basis van ons onderwijs is het leerstofjaarklassensysteem. Behalve in de klas, werken kinderen ook regelmatig buiten de groep aan (uitdagende) opdrachten. Zelfstandigheid en samenwerking worden in toenemende mate belangrijk om zich goed staande te kunnen houden in een samenleving waarin de individuele mogelijkheid om keuzes te maken van het grootste belang is. ICT maakt het mogelijk zelfstandig en minder klas- en groepsafhankelijk te werken. Onderwijs in ICT-vaardigheden speelt hierbij een essentiële rol. Onze school is voorzien van een dekkend Wifi-netwerk. Wij kijken daarnaast met de kinderen welke apps geschikt zijn voor ons onderwijs en we gebruiken laptops, chromebooks en laptops. Verder is er een doorgaande leerlijn binnen de school wat betreft ICT. Dat begint met het leren omgaan met de muis en het opstarten van een computer. Ook starten we vanaf groep 1 al met leren programmeren. Daarvoor zetten we uitdagende en educatieve materialen in, zoals bijvoorbeeld de Bee Bots.