Binnen ons leesonderwijs onderscheiden we beginnende geletterdheid, aanvankelijk technisch lezen, voortgezet technisch lezen en begrijpend lezen. Het maken van leeskilometers vinden wij erg belangrijk. Om achterstanden op leesgebied te voorkomen, werken we met de methode Bouw! Bouw is een online leesinterventie programma dat effectief ondersteuning biedt bij beginnende geletterdheid en leren lezen. Het programma helpt kinderen die een risico lopen op problemen met lezen en spellen inzicht te krijgen in alfabetische principes als teken-klank koppeling, fonemisch bewustzijn en het lezen van steeds langere woorden. Bij de begeleiding maken we gebruik van tutors uit groep 7 en 8 en hulp van ouders.
Voortgezet technisch lezen
Bij dit proces staat het lezen van moeilijkere woorden centraal. Daarnaast gaan de kinderen steeds sneller teksten lezen. Er wordt gewerkt met instructiemomenten door de leerkracht, stillees– en verwerkingsmomenten. Dit gebeurt op niveaus in de klas. Daarnaast besteden we aandacht aan leesbeleving (o.a. de leeskring) en leesplezier. Wij vinden het heel belangrijk dat leerlingen het lezen leuk vinden. Met het onderdeel leesbeleving bevorderen we het leesplezier enwekken we interesse voor kinderliteratuur en -poëzie. In iedere groep is een bibliotheek waar kinderen boeken kunnen kiezen om zelfstandig te lezen. Daarnaast heeft elke groep een pasje om boeken te lenen in de bibliotheek. Ook wordt in alle klassen dagelijks voorgelezen, zodat kinderen kennismaken met verschillende genres en schrijvers.
In het schooljaar 2023-2024 gaan we starten met een nieuwe methode ‘voortgezet technisch lezen’.
Begrijpend lezen
Vanaf groep 4 werken we met de begrijpend lezen methode Nieuwsbegrip. Hierbij leren kinderen een tekst lezen vanuit verschillende leesmanieren (strategieën). Er wordt gebruik gemaakt van actuele berichten, waardoor kinderen gemotiveerd zijn om te lezen.