Ons onderbouwonderwijs kenmerkt zich door een veilige leeromgeving. Sociale en emotionele ontwikkeling van het kind staan centraal. Exploreren, experimenteren en ontdekken zijn sleutelbegrippen in ons onderwijs aan jonge kinderen. Ons onderwijs gaat uit van de belevingswereld van het jonge kind. Kinderen leren pas echtr als ze betrokken zijn. Zelfvertrouwen is een essentiële voorwaarde voor optimale ontwikkeling. Zelfredzaamheid vinden wij één van de belangrijkste doelen in de onderbouw.
Binnen de onderbouw is een duidelijke structuur en wordt gewerkt vanuit het standpunt dat kinderen behoefte hebben aan orde en regelmaat. In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt vanuit thema’s die lopen van vakantie tot vakantie. Deze thema’s sluiten aan bij de leefwereld en interesse van de leerlingen. In de klassen en de kleuterhal zijn speel-/werkhoeken en ontwikkelingsmateriaal aanwezig. Kinderen kunnen zelf hun activiteiten kiezen door middel van het planbord. Elke klas beschikt over een digibord. Taalontwikkeling en communiceren zijn centrale doelen in de onderbouw. Daarnaast vinden wij het ontwikkelen van creativiteit, werken met ontwikkelingsmateriaal, taakgerichtheid en systematische woordenschatontwikkeling belangrijke doelen.
Ons onderwijs besteedt veel aandacht aan ontluikende/beginnende geletterdheid en gecijferdheid. Onze leerdoelen worden in een themaplan verwerkt en periodiek geëvalueerd. In groep 1 en 2 wordt projectmatig gewerkt en voor een deel ontwikkelingsgericht. Wij volgen de leerlingen met het ontwikkelingsvolgmodel. Hierin worden allerlei aspecten van de ontwikkeling in de vorm van ontwikkelingslijnen met ontwikkelingsfasen uitgewerkt. Ouders worden betrokken bij de gang van zaken binnen de groep en zijn op de hoogte van het thema. Om de ontwikkeling van het jonge kind goed te kunnen volgen en te observeren, registreren de leerkrachten systematisch. Het gaat hier om sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling. Er vindt een individuele taal- en rekenscreening plaats door de eigen leerkracht.
Ook in de kleuterbouw wordt gewerkt met het digitale schoolbord en I-pads. In de kleuterhal hangt een groot touchscreen waar kleuters mee kunnen werken en ook in de klassen hangen touchscreens. Er is ook tijd voor beweging. Wekelijks zijn er in het speellokaal twee gymlessen waarin we extra aandacht besteden aan de motorische vaardigheden van het jonge kind. Uiteraard hebben we ook aandacht voor de ontwikkeling van de sociale vaardigheden. Tijdens het spelen en werken leren kinderen samen te spelen, materialen te delen en contact met elkaar te maken. We verzorgen in alle groepen de Kanjertraining. Hierop komen we verder in deze schoolgids terug.
Zindelijkheid
Uw kind is nog niet zindelijk? Een ongelukje kan gebeuren en we doen daar dus ook niet moeilijk over. Sterker nog: de school beschikt over reservekleding, die we in dat geval uw kind kunnen aantrekken. Wanneer er echter sprake is van een structureel probleem, liggen de zaken anders. U kunt begrijpen, dat je van de leerkracht niet verlangen kunt, dat hij/zij de groep steeds opnieuw alleen moet laten om een kind te verschonen. De veiligheid van andere kinderen is dan in het geding. Wanneer uw kind nog niet zindelijk is, mag een basisschool uw kind weigeren. In overleg met de leerkracht van de groep kunt u proberen een oplossing te vinden. Dit kan zijn:
U haalt uw kind van school op in het geval het in de broek heeft geplast of gepoept om het thuis te verschonen. De school beschikt niet over een toilettafel om het kind te verschonen.
U laat uw kind een deel van de dag naar school komen om zo de kans op ongelukjes te verkleinen.
Kleuterplein
In groep 1/2 wordt gewerkt aan beginnende geletterdheid. Dit betekent dat er veel aandacht wordt besteed aan de taalontwikkeling van de kinderen. Het doel is niet kleuters al te leren schrijven en lezen. Wel worden de kleuters op een speelse manier voorbereid op het taal- en leesonderwijs in groep 3. Er wordt veel voorgelezen, gestempeld en ‘geschreven’. Er worden spelletjes met letters, klanken en woorden gedaan. De juf schrijft woorden of zinnen bij tekeningen van de kinderen en er wordt gerijmd. De klankmuur van Lijn 3 is in elke kleutergroep te vinden. De kinderen worden spelenderwijs bewust gemaakt van klanken en letters. De methode Kleuterplein gebruiken wij als bronnenboek/leidraad voor onze thema’s.
Lijn 3
In de eerste fase van het leren lezen is het leren van de klank-tekenkoppelingen het belangrijkste. Het tempo komt later. De tweede fase begint als het kind alle letters kent. Het kind gaat dan leren om korte woorden in één keer te lezen en ook om langere woorden te lezen. Uiteindelijk kan een kind zo goed en vlot lezen dat het niet meer alle woorden hardop hoeft te verklanken. Je ziet dat het steeds vaker ‘in zijn hoofd’ leest; de periode van voortgezet technisch lezen is aangebroken.We maken hierbij gebruik van de methode Lijn 3.