Uitgangspunt is dat leerlingen niet doubleren, maar wel een eigen leerlijn kunnen volgen. Er kunnen zich situaties voordoen, waarbij in het belang van het kind doubleren wordt overwogen. Het laten doubleren van een leerling is een besluit dat in overleg met ouder(s)/verzorger(s), groepsleerkracht en IB’er wordt genomen. In gezamenlijkheid moet dan onderbouwd kunnen worden hoe de leerling door de doublure alsnog de einddoelen van groep 8 gaat behalen.
Er kan sprake zijn van een doublure:
● bij een grote leerachterstand;
● als de leerling emotioneel jong is. Aanwijzingen hiervoor kunnen zijn: de lichamelijke ontwikkeling (klein zijn), onrijpe motoriek, voornamelijk spelen met jongere kinderen, inhaken op kinderlijke grapjes (niet leeftijdsadequaat), sneller dan andere kinderen van slag zijn (bijvoorbeeld huilen, afhankelijkheid van de leerkracht);
● als er zekerheid is dat een doublure zal leiden tot verbetering van de prestaties (het dankzij de doublure halen van de einddoelen van groep 8).
Er kan sprake zijn van een extra kleuterjaar indien uw kind niet voldoet aan de voorwaarden voor een succesvol vervolg in de volgende groep. Doorstroming naar de volgende groep hangt af van de ontwikkeling van uw kind. Deze ontwikkeling wordt in kaart gebracht door middel van leerkrachtobservaties (ontwikkelingsvolgmodel) op het gebied van:
● sociaal-emotionele ontwikkeling
● cognitieve ontwikkeling
● motorische ontwikkeling
● werkhouding/concentratie
Als we overwegen een leerling te laten doubleren, zullen wij dit zo spoedig mogelijk met de ouders bespreken. Het besluit hierover wordt uiterlijk in juni genomen. De ouders worden dan uitgenodigd voor een gesprek met de leerkracht.. Vaak is vooraf al regelmatig overleg geweest met de ouders. Indien de ouders het niet eens zijn met het advies van de school dan volgt nog een gesprek met ouders, directeur, intern begeleider en leerkracht. Uiteindelijk beslist de school.