Wij stimuleren kinderen hun talenten te ontplooien door ze in een veilige omgeving uitdagende opdrachten te geven. Om in te spelen op de ontwikkeling volgen we de vorderingen van onze kinderen nauwgezet, zowel op sociaal-emotioneel als cognitief gebied. De ontwikkeling van kleuters wordt gevolgd met het ontwikkelingsvolgmodel. In de groepen 3 t/m 8 worden op een aantal vaste momenten in het jaar alle kinderen getoetst op het gebied van taal, lezen en rekenen. Deze aspecten worden gevolgd met een digitaal leerlingvolgsysteem (Cito LVS). Regelmatig bespreken alle leerkrachten met de intern begeleider de vorderingen van de leerlingen. Er wordt dan ook besproken welke leerlingen op welke wijze extra aandacht nodig hebben. Van ieder kind wordt een digitaal leerlingendossier bijgehouden. Hierin staan onder andere gegevens van het aanmeldingsformulier, de toets- en rapportgegevens van de verschillende leerjaren, gegevens over speciale onderzoeken en gesprekken met ouders.
Het schoolondersteuningsprofiel van de Hertog van Gelre: OndersteuningsProfiel 2021-2022
Op onze school proberen wij op tal van manieren de kwaliteit te bewaken en te vergroten. Kwaliteit valt of staat met de vaardigheden van onze leerkrachten. Zij zijn de belangrijkste factor als het erom gaat onze doelen te bereiken. Om de kwaliteit van onze leerkrachten te kunnen vergroten en waarborgen, maken wij gebruik van didactisch beeldcoachen, een krachtig kwaliteitsinstrument. Wat is het en hoe zetten wij het in?
Individuele trajecten
De leerkracht kan zelf voor een coachingstraject kiezen of er één aangeboden krijgen. Een dergelijk traject is altijd individueel en werkt als volgt: De leerkracht geeft zijn/haar persoonlijke leervraag aan. Gericht daarop wordt een opname gemaakt. Vervolgens wordt aan de hand van een vragenlijst die opname tijdens een nagesprek geanalyseerd. Elke volgende opname wordt de leervraag herzien en verder uitgediept. Een traject bestaat uit twee tot zes opnames per leerkracht.
Teamtrajecten
Een andere werkvorm is het werken met meerdere leerkrachten tegelijk of met een heel schoolteam. Deze werkvorm is ideaal bij het implementeren en borgen van bijvoorbeeld een nieuwe methode op school of een nieuwe organisatievorm in de klas. Bij teamtrajecten wordt er een opname gemaakt bij een of meerdere leerkrachten in de klas. Tijdens een vergadering kan die opname bekeken en besproken worden. Dit gebeurt altijd volgens een vaste structuur. Met elkaar reflecteren op zo’n opname is zeer waardevol. Deze vorm van collegiale consultatie is weinig tijdrovend maar zeer doeltreffend. Daarbij is het leuk om met elkaar naar onze dagelijkse bezigheden te kijken en daarvan te leren. Dichterbij onze eigen situatie kan je bijna niet komen. Uiteraard worden de opnames, waar soms ook leerlingen op staan, alleen intern gebruikt en na gebruik vernietigd