Bij de Hertog van Gelre hechten we veel waarde aan een open en veilige werksfeer en leeromgeving voor leerlingen, ouders en leerkrachten. We werken en leren in een open sfeer tussen leerlingen, ouders en leerkrachten. Tijdens onze lessen willen we kinderen de kracht van hun eigen kunnen laten ervaren en hen stimuleren om op het juiste moment eigen verantwoordelijkheid te nemen. We vinden het belangrijk dat kinderen respect hebben voor zichzelf en de verschillen tussen mensen en dat ze leren dat situaties te veranderen zijn.
Missie: Uw kind een zo fijne en zo leerzaam mogelijke basisschooltijd bieden. Om dat te bereiken handelen we volgens de volgende visie.
Visie: De Hertog van Gelre school is een school waar leerlingen, ouders en leerkrachten zich gewaardeerd en veilig voelen. Vanuit deze essentiële basisgevoelens kun je als mens, zowel op cognitief – als sociaal-emotioneel gebied, tot leren komen.
Volgens onze visie is ieder kind uniek. Wij zien het als onze taak om elk kind vanuit zijn authenticiteit zo optimaal mogelijk te laten groeien. Dit doen wij door goed te observeren en helder te communiceren waardoor er sprake is van een gedeelde verantwoordelijkheid.
We leren de kinderen respect te hebben voor zichzelf en elkaar en positief om te gaan met verschillen in mening, gewoontes, levensbeschouwing, sekse en cultuur.
Wij bereiden onze kinderen voor op de toekomst en werken samen aan vaardigheden die deze tijd en de toekomst van ze vragen.
De kernwaarden van de school zijn:
De scholen van de Veluwse Onderwijsgroep zijn open katholieke scholen, die uitgaan van en geïnspireerd worden door de joods-christelijke traditie en de christelijk-katholieke bronnen van onze samenleving. De scholen staan nadrukkelijk open voor iedereen die onze uitgangspunten wil onderschrijven. Er is ruimte voor andere geloofsovertuigingen en voor mensen die kennis willen maken met onze overtuiging. Concreet betekent dit dat onze scholen zorgvuldig omgaan met het geloof en met de daaruit volgende opvattingen over waarden en normen. We maken die opvattingen zo duidelijk mogelijk binnen de dagelijkse praktijk van ons onderwijs. Identiteit is voor ons een vertrekpunt, geen eindpunt. Onze scholen besteden aandacht aan de Bijbel, zonder daar evangeliserend of diskwalificerend mee om te gaan. Uiteindelijke keuzes worden, naar onze overtuiging, gemaakt door de ouders en hun kind(eren), niet door de school. De groepen
1 t/m 3 gebruiken Trefwoord, de groepen 4 t/m 8 werken met Hemel en Aarde.
De Hertog van Gelre is onderdeel van Stichting Veluwse Onderwijsgroep, een door talent en ambitie gedreven organisatie. Bijna 2.000 medewerkers maken zich sterk voor kwalitatief en uitdagend onderwijs voor ruim 13.000 leerlingen.
Stichtingsdirecteur primair onderwijs
Mevr. J. Versluijs-Barendrecht
j.versluijs@veluwseonderwijsgroep.nl
Tel. 055-5779799
Voorzitter CvB
Dhr. drs. W.D. Hoetmer
info@veluwseonderwijsgroep.nl
Tel: (055) 577 97 99
Op de Hertog van Gelre zijn de groepen als volgt verdeeld:
In de kleutergroepen zitten kleuters van verschillende leeftijden bij elkaar. Door oudste en jongste kleuters bij elkaar te plaatsen, kunnen kinderen elkaar binnen het groepsproces ondersteunen en begeleiden. We starten met vier gecombineerde kleutergroepen 1/2. Vanaf groep 3 werken we met homogene groepen: leerlingen van ongeveer dezelfde leeftijd zitten bij elkaar en volgen hetzelfde lesprogramma. De lesstof wordt voor veel vakken, zeker de basisvakken, gedifferentieerd aangeboden.
Leerlingen die extra oefening nodig hebben, maar ook leerlingen die uitgedaagd moeten worden, krijgen aparte lesstof. Er zitten gemiddeld 25 leerlingen in een groep. Binnen onze school werken wij, samen met kinderopvang MAM’s met een peuteropvang waar plek is voor peuters vanaf 2,5 jaar. De samenwerking zal de komende jaren geïntensiveerd worden.
De Hertog van Gelre heeft een continurooster met 5-gelijke dagen van 08.30-14.00u. De hoofdreden van de keuze voor een continurooster was het centraal stellen van het welbevinden van het kind. Het kind ziet op deze manier één vertrouwd gezicht gedurende de schooldag. Daarnaast kunnen wij het kind op de meest productieve uren gedurende de dag onderwijs geven.
Op school vinden na 14.00 uur diverse buitenschoolse activiteiten plaats. Verschillende aanbieders zorgen voor een gevarieerd aanbod. Dit kan zijn: schaken, yoga, typeles, kinderdans, Mad Science etc. De school zorgt voor de locatie maar is niet de verantwoordelijke partij. Ouders waarvan hun kind(eren) meedoen aan een activiteit, hebben zelf contact met de aanbieder en gaan hiermee een verbinding aan.
De basis van ons onderwijs is het leerstofjaarklassensysteem. Behalve in de klas, werken kinderen ook regelmatig buiten de groep aan (uitdagende) opdrachten. Zelfstandigheid en samenwerking worden in toenemende mate belangrijk om zich goed staande te kunnen houden in een samenleving waarin de individuele mogelijkheid om keuzes te maken van het grootste belang is. ICT maakt het mogelijk zelfstandig en minder klas- en groepsafhankelijk te werken. Onderwijs in
ICT-vaardigheden speelt hierbij een essentiële rol. We willen als school ons onderwijs steeds meer gaan digitaliseren. Onze school is voorzien van een dekkend Wifi-netwerk. Wij kijken daarnaast met de kinderen welke apps geschikt zijn voor ons onderwijs en gebruiken het internet ook voor informatievoorziening. Verder is er een doorgaande leerlijn binnen de school wat betreft ICT. Dat begint met het leren omgaan met de muis en het opstarten van een computer. Ook starten we vanaf groep 1 al met leren programmeren. Daarvoor zetten we uitdagende en educatieve materialen in, zoals bijvoorbeeld de Bee-bots.
Ons onderbouwonderwijs kenmerkt zich door een veilige leeromgeving. Sociale en emotionele ontwikkeling van het kind staan centraal. Exploreren, experimenteren en ontdekken zijn sleutelbegrippen in ons onderwijs aan jonge kinderen. Ons onderwijs gaat uit van de belevingswereld van het jonge kind. We gaan ervan uit dat kinderen pas echt leren als ze betrokken zijn. Zelfvertrouwen is een essentiële voorwaarde voor optimale ontwikkeling. Zelfredzaamheid vinden wij één van de belangrijkste doelen in de onderbouw.
Binnen de onderbouw is een duidelijke structuur en er wordt gewerkt vanuit het standpunt dat kinderen behoefte hebben aan orde en regelmaat. In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt vanuit thema’s die lopen van vakantie tot vakantie. Deze thema’s sluiten aan bij de leefwereld en interesse van de leerlingen. In de klassen en de kleuterhal zijn speel-/werkhoeken en ontwikkelingsmateriaal aanwezig. Kinderen kunnen zelf hun activiteiten kiezen door middel van het planbord. Elke klas beschikt ook over een digibord. Taalontwikkeling en communiceren zijn centrale belangrijke doelen in de onderbouw. Daarnaast vinden wij het ontwikkelen van creativiteit, werken met ontwikkelingsmateriaal, taakgerichtheid en systematische woordenschatontwikkeling belangrijke doelen.
Ons onderwijs besteedt veel aandacht aan ontluikende/ beginnende geletterdheid en gecijferdheid. Onze leerdoelen worden in een themaplan verwerkt en periodiek geëvalueerd. In groep 1 en 2 wordt projectmatig gewerkt en voor een deel ontwikkelingsgericht. Wij volgen de leerlingen met het OntwikkelingsVolgModel. Hierin worden allerlei aspecten van de ontwikkeling in de vorm van ontwikkelingslijnen met ontwikkelingsfasen uitgewerkt. Ouders worden betrokken bij de gang van zaken binnen de groep en zijn op de hoogte van het thema. Om de ontwikkeling van het jonge kind goed te kunnen volgen en te observeren, registreren de leerkrachten systematisch. Het gaat hier om sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling. Kleuters worden getoetst in groep 1 en 2. Ook in de kleuterbouw wordt gewerkt met het digitale schoolbord en computers. In de kleuterhal hangt een groot touchscreen waar kleuters mee kunnen werken en ook in de klassen hangen touchscreens. Er is ook tijd voor beweging. Onze school beschikt over een speellokaal waardoor extra aandacht besteed kan worden aan de motorische vaardigheden van het jonge kind. Wekelijks zijn er 2 gymlessen. Hier besteden we twee keer per week aandacht aan de motorische vaardigheden van de leerlingen. Uiteraard hebben we ook aandacht voor de ontwikkeling van de sociale vaardigheden. Tijdens het spelen en werken leren kinderen samen te spelen, materialen te delen en contact met elkaar te maken. We verzorgen in alle groepen de Kanjertraining. Hierop komen we verder in deze schoolgids terug.
Uw kind is nog niet zindelijk? Het kan de beste overkomen en we doen daar dus ook niet moeilijk over. Sterker nog: de school beschikt over reservekleding, die we in dat geval uw kind kunnen aantrekken. Wanneer er echter sprake is van een structureel probleem, liggen de zaken anders. U kunt begrijpen, dat je van de leerkracht niet verlangen kunt, dat hij/zij de groep steeds opnieuw weer in de steek laat om een kind te verschonen. De veiligheid van andere kinderen is dan in het geding. Wanneer uw kind nog niet zindelijk is, mag een basisschool uw kind weigeren. In overleg met de leerkracht van de groep kunt u proberen een oplossing te vinden. Dit kan zijn:
In groep 1/2 wordt gewerkt aan ‘beginnende geletterdheid’. Dit betekent dat er veel aandacht wordt besteed aan de taalontwikkeling van de kinderen. Het doel is niet kleuters al te leren schrijven en lezen. Wel worden de kleuters op een speelse manier voorbereid op het taal- en leesonderwijs in groep 3. Er wordt veel voorgelezen, gestempeld en ‘geschreven’. Er worden spelletjes met letters, klanken en woorden gedaan. De juf schrijft woorden of zinnen bij tekeningen van de kinderen en er wordt gerijmd. De klankmuur van Lijn 3 is in elke kleutergroep te vinden. De kinderen worden spelenderwijs bewust gemaakt van klanken en letters.
De methode Kleuterplein gebruiken wij als bronnenboek/leidraad voor onze thema’s
In de eerste fase van het leren lezen, is het leren van de klank-tekenkoppelingen het belangrijkste. Het tempo komt later. De tweede fase begint als het kind alle letters kent. Het kind gaat dan leren om korte woorden in één keer te lezen en ook om langere woorden te lezen. Uiteindelijk kan een kind zo goed en vlot lezen dat het niet meer alle woorden hardop hoeft te verklanken. Je ziet dat het steeds vaker ‘in zijn hoofd’ leest; de periode van voortgezet technisch lezen is aangebroken. We maken hierbij gebruik van de methode Lijn 3.
In de onderbouw hebben de leerlingen een stevige basis gelegd voor de middenbouw. Vanaf groep 3 maakt het spelend leren langzaam plaats voor het leren. In de loop der jaren leren de leerlingen steeds zelfstandiger te werken. Vanaf groep 5 krijgen de kinderen incidenteel huiswerk mee. Vanaf groep 6 is dit met enige regelmaat en dit wordt verder uitgebreid in de groepen 7 en 8. De huiswerkopdrachten variëren van het leren van woordjes en topografie tot het voorbereiden van een boekbespreking/ spreekbeurt en het uitwerken van werkstukken. In groep 8 wordt voor het noteren van het huiswerk een schoolagenda gebruikt ter voorbereiding op de middelbare school. Alle groepen hebben een digitaal schoolbord.
Onze school werkt volgens het Focus 2.0 traject van de Universiteit Twente. Door middel van Focus in combinatie met het Cito leerling volgsysteem analyseren we toetsgegevens grondig en kunnen we onderwijs op maat bieden.
In het taalonderwijs breiden leerlingen hun woordenschat uit en leren ze woorden foutloos schrijven. Daarnaast leren ze hoe je een goedlopende zin schrijft. In de hogere groepen gaan leerlingen ook zinnen ontleden en woorden benoemen. Daarnaast leren kinderen hoe ze zowel mondeling als schriftelijk hun eigen mening onder woorden kunnen brengen. In groep 3
wordt gewerkt met Lijn 3. In groep 4 t/m 8 werken we met de nieuwste versie van Taal Actief. Binnen ons spellingonderwijs werken we vanaf groep 3 met de methode “Staal”.
Binnen ons leesonderwijs onderscheiden we beginnende geletterdheid, aanvankelijk technisch lezen, voortgezet technisch lezen en begrijpend lezen. Het maken van leeskilometers vinden wij erg belangrijk.
Vanaf groep 4 werken we met de methode begrijpend lezen ‘Nieuwsbegrip’. Hierbij leren kinderen een tekst lezen vanuit verschillende leesmanieren (strategieën). Er wordt gebruik gemaakt van actuele berichten, waardoor kinderen gemotiveerder zijn om te lezen.
Bij dit proces staat het lezen van moeilijkere woorden centraal. Daarnaast gaan de kinderen steeds sneller teksten lezen. Er wordt gewerkt met instructiemomenten door de leerkracht, stillees– en verwerkingsmomenten. Dit gebeurt op drie niveaus in de klas. Daarnaast besteden we aandacht aan leesbeleving (o.a. de leeskring) en leesplezier. Wij vinden het heel belangrijk dat leerlingen het lezen leuk vinden. Met het onderdeel leesbeleving bevorderen we het leesplezier en wekken we interesse voor kinderliteratuur en poëzie. In iedere groep is een bibliotheek waar kinderen boeken kunnen kiezen om zelfstandig te lezen. Ook wordt in alle klassen dagelijks voorgelezen, zodat kinderen kennismaken met verschillende genres en schrijvers.
Behalve dat we leerlingen leren duidelijk te schrijven is er binnen het schrijfonderwijs ook veel aandacht voor het schrijven van verschillende soorten teksten in verschillende schrijfstijlen. De kleuters maken al kennis met letters en cijfers in de speciale schrijfhoek. De methodes ‘Kleuterplein’, ‘Schrijfdans’ en ‘Klinkers’ worden gebruikt als bronnenboek voor het schrijfonderwijs. De leerlingen van groep 2 worden door grof en fijn motorische bewegingen voorbereid op het schrijven in groep 3. Dit gebeurt met behulp van muziek, rijmpjes, dans en fantasietekeningen. Vanaf groep 3 gaan we verder met schrijfpatronen, schrijfletters en letterverbindingen. Als leerlingen in staat zijn woorden te schrijven, maken we de stap naar het formuleren van zinnen en het samenstellen van verschillende teksten. Binnen ons schrijfonderwijs hebben we ook aandacht voor creatief schrijven. Leerlingen schrijven bijvoorbeeld opstellen en gedichten.
In onze missie/visie staat beschreven dat wij het belangrijk vinden om leerlingen uit te dagen hun talenten te ontwikkelen en dat wij hen ondersteuning bieden wanneer dit nodig is. Wij hebben binnen school een meerbegaafdheidsspecialist die leerkrachten ondersteunt. Dit kan zijn wanneer uw kind moeite heeft op leergebied maar natuurlijk ook wanneer uw zoon/dochter juist wat meer aan kan dan de reguliere lesstof. Er zijn diverse uitdagende materialen aanwezig bij ons op school, speciaal voor leerlingen die bovengemiddeld presteren. Omdat wij het belangrijk vinden dat ieder kind zo veel mogelijk binnen de eigen groep blijft, worden deze leerlingen door de eigen leerkracht begeleidt wanneer zij werken aan bijvoorbeeld Acadin, Rekentijgers of Sterrenwerk Taal. Samen met u en uw kind kijken we naar de best passende begeleiding. Zo kan het bijvoorbeeld ook zijn dat uw kind lessen aangeboden krijgt in een van de Eurekagroepen binnen onze stichting. Dit houdt in dat uw zoon/dochter eens in de zoveel tijd op een andere locatie deelneemt aan uitdagende lessen. Binnen onze stichting werken wij met bovenschoolse coaches die wij kunnen raadplegen bij lastige casussen. Daarnaast hebben wij als school een meerbegaafdheidsspecialist die leerkrachten adviseert en ondersteunt.
Wij maken gebruik van de nieuwste rekenmethode ‘Wereld in Getallen’. In groep 1-2 werken we met Wizwijs en de werkmappen Gecijferd bewustzijn en als kleuters leren meten.. Er wordt gewerkt volgens een vaste opbouw: oriëntatie, begripsvorming, oefenen, automatiseren en memoriseren. Alle kinderen krijgen elke dag centrale instructie en rekenzwakke kinderen krijgen een verlengde instructie. Wij werken op meerdere niveaus. Ieder kind oefent zelfstandig in de weektaak met oefeningen op eigen niveau: minimum, basis of plus. De oefensoftware is een vast onderdeel van de weektaak. In de methode is voldoende aandacht voor het verwerven van inzicht en het oefenen van vaardigheden. Voor rekenzwakke kinderen is er één oplossingsstrategie. Rekensterke kinderen krijgen minder instructie en de basisstof wordt compact aangeboden zodat zij meer tijd hebben om te werken aan complexere opgaven. Kortom, zij krijgen meer uitdaging. Tevens zijn er meerdere momenten in de week waarop de kinderen werken aan het automatiseren/memoriseren van sommen. Jaarlijks doen wij mee met de Grote Rekendag en de goede rekenaars kunnen meedoen aan de Kangoeroe wedstrijd.
Voor het kind de basisschool bezoekt, wordt de belevingswereld opgebouwd uit allerlei gebeurtenissen. Er wordt gewerkt vanuit thema’s die dichtbij de kinderen staan. De buitenwereld wordt zoveel mogelijk naar binnen gehaald, zodat leerlingen zich bewust worden van de wereld om hen heen.
De vakken aardrijkskunde, geschiedenis, natuuronderwijs, techniek en verkeer gaan daar in de bovenbouw dieper op in.
Bij het vak aardrijkskunde oriënteren leerlingen zich op de wereld om hen heen. Ze maken kennis met andere landen en culturen en leren dat landen op een bepaalde manier zijn ingericht: door mensen en door de natuur. We proberen de leerlingen inzicht te geven in ruimtelijke inrichting. We doen dit aan de hand van de methode Meander.
Bij geschiedenis zijn leerlingen bezig met het verleden in relatie tot het heden. Om meer van het heden te begrijpen verdiepen leerlingen zich in het verleden. Onze methode ‘Brandaan’ wil kinderen aanspreken op hun eigen niveau en manier van werken. We laten de kinderen luisterend, tekenend, kijkend, schrijvend, zingend, knutselend en onderzoekend aan het werk gaan met de hoogtepunten van onze geschiedenis. Het digibord maakt deel uit van de methode.
Wij maken deel uit van de natuur. Ons natuuronderwijs is erop gericht leerlingen kennis van en respect voor de leefwereld om ons heen bij te brengen. We werken ook met concrete materialen, zodat leerlingen inzicht krijgen in de natuur en leren verbanden te leggen en doen proefjes. Regelmatig doen wij mee aan projecten en maken wij gebruik van leskisten. Daarnaast maken we gebruik van de methode Leefwereld.
Tijdens de technieklessen maken we gebruik van techniektorens. De torens bevatten materialen die ervoor zorgen dat kinderen op verschillende niveaus in aanraking komen met verschillende vormen van techniek. De technieklessen zijn verweven in het taakwerk (zelfstandig werken) en lessen in wereldoriëntatie. Daarnaast is het goed voor hun fijne motorische ontwikkeling, zelfredzaamheid en creativiteit.
Bij ons op school is verkeer een belangrijk onderwerp. De leerlingen moeten leren hoe zij rekening moeten houden met andere verkeersdeelnemers. In groep 7 doen de leerlingen een theoretisch en praktisch verkeersexamen. Wij maken gebruik van de materialen van Veilig Verkeer Nederland. Deze methode wordt ingezet vanaf de kleuterbouw.
Onze school heeft m.i.v. 2017-2018 voor vier schooljaren de subsidie “Cultuur met Kwaliteit” in de wacht gesleept. Dit houdt in dat onze school een boost krijgt qua cultuuronderwijs.
Verder beschikken wij over een groot atelier. Hier kan uiting gegeven worden aan creativiteit in de breedste zin. Het afgelopen schooljaar 2019-2020 is het atelier opnieuw ingericht, zodat die plek nog meer inspiratie geeft aan de creativiteit van de leerlingen.
Expressiviteit is het vermogen om uiting te geven aan gevoelens en gedachten. Dit staat niet op zichzelf, maar loopt door alle activiteiten heen. Wij vinden het belangrijk leerlingen het vertrouwen te geven zich uit te kunnen drukken. Extra aandacht voor expressie en creativiteit is er bij de vakken muziek, drama, tekenen en handvaardigheid. Deze vakken nemen een vaste plaats op ons lesrooster in. Elk schooljaar nemen alle groepen deel aan het cultuurmenu dat wordt aangeboden door Cultuurwijzer Apeldoorn. Ieder jaar staat een andere discipline centraal.
Door deelname aan dit cultuurmenu komt elke leerling in zijn of haar schoolloopbaan met alle disciplines (muziek, drama, dans, beeldend, digitale media, literair en cultureel erfgoed) in aanraking. Ook houden wij in de school een tentoonstelling of expositie als afsluiting van een project, waar ook ouders, broertjes en zusjes, opa’s en oma’s voor uitgenodigd worden. Dit doen we middels een Hertogshow.
Ons bewegingsonderwijs bestaat uit verschillende leerlijnen. Vanuit deze leerlijnen wordt een breed aanbod van activiteiten aangeboden zoals duikelen, zwaaien, springen, balanceren en werpen. Wij proberen deze activiteiten op verschillende niveaus aan te bieden zodat kinderen tijdens de lessen op hun eigen manier succeservaringen opdoen en waardoor aandacht is voor de verschillen tussen kinderen. Bij spel gaat het om spelvormen en bewegingsactiviteiten, individueel of gezamenlijk, zowel met als tegen elkaar, met de nadruk op veel bewegen. Bewegen Op Muziek is precies zoals de naam al doet vermoeden: leerlingen bewegen op het ritme van de muziek. Elke week krijgen de leerlingen 1,5 uur bewegingsonderwijs. De kinderen krijgen één keer per week 80 minuten gym. De groep hoeft dan maar een keer naar de gymzaal te lopen , de leerlingen hoeven zich maar 1 keer om te kleden. De toestellen hoeven maar 1 keer opgebouwd te worden. Zo is er meer effectieve gymtijd Wij maken gebruik van de sporthal Welgelegen. Deze hal ligt naast de school. Bij mooi weer kiezen we er soms voor om buiten te gymmen in het Mheenpark.
Engels is niet meer weg te denken uit onze maatschappij en vooral niet uit het bedrijfsleven. In een wereld die steeds
meer verbonden raakt door globalisering willen wij onze leerlingen hier nog beter op voorbereiden. Dus hebben wij op onze school Vroeg Vreemde Talenonderwijs (VVTO). Dit houdt in dat onze kinderen vanaf groep 1 een aantal uren in de week op een speelse manier Engels aangeboden krijgen. Wij werken hierbij met de methode Take it Easy. Deze digitale methode maakt gebruik van een native speaker en is interactief in te zetten in ons Engelse onderwijs.
Uit onderzoek blijkt dat de eerste schooljaren van een kind het meest ideaal zijn om Engels aan te leren. Het jong starten met een vreemde taal heeft ook een positief effect op besef van de eigen Nederlandse taal, met name bij kinderen die minder taalvaardig zijn. Jonge kinderen nemen grammaticale structuren vanzelf op en hebben nog geen moeite met het uitspreken van bepaalde klanken.
Door op jonge leeftijd Engels aan te bieden krijgen kinderen niet alleen een grote vertrouwdheid met de vreemde taal maar ook een beter begrip voor talen in het algemeen. Kinderen die op jonge leeftijd al twee talen spreken, zullen op latere leeftijd makkelijker andere talen leren. Doordat de kinderen spelenderwijs in aanraking komen met een vreemde taal, krijgen ze plezier in het leren van talen. Dat is voor nu en later een belangrijk voordeel.
Bij al onze activiteiten hebben we oog voor de ontwikkeling van de sociale vaardigheden. Een eigen persoonlijkheid ontwikkelen, leren omgaan met elkaar en het aanleren van sociale vaardigheden komen bij onze activiteiten op school dagelijks aan bod. Om een eigen identiteit, zelfvertrouwen en inlevingsvermogen te ontwikkelen voeren wij onder meer wekelijks gesprekken, staat praktisch handelen centraal en zetten wij de methode ‘Kanjertraining’ in. Groepsvorming, respect hebben en positief omgaan met elkaar vinden wij een voorwaarde voor elk kind om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. In het begin van een schooljaar starten we met de Gouden weken, waarin we extra veel aandacht besteden aan het kennis maken met elkaar en elkaars kwaliteiten.
Op de Hertog van Gelre werken we met de ‘Kanjertraining’. Deze methode staat voor het bevorderen van het onderlinge vertrouwen in de groepen. De methode gaat uit van vijf uitgangspunten.
· We vertrouwen elkaar
· We helpen elkaar
· We werken samen
· We hebben plezier
· We doen mee
De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen in combinatie met bijbehorende oefeningen. Al onze leerkrachten zijn gecertificeerd en er zullen wekelijks twee lessen aangeboden worden door de eigen groepsleerkracht van uw kind. Het belangrijkste doel is dat een kind positief over zichzelf en een ander leert denken. Als gevolg hiervan heeft het kind minder last van sociale stress. Ook op langere termijn is dit effect merkbaar. Het blijkt dat veel kinderen na het volgen van de Kanjertraining zich beter kunnen concentreren op school en betere leerresultaten behalen. De verklaring hiervoor is eenvoudig: de Kanjertraining geeft kinderen handvatten in sociale situaties en daardoor komt tijd en energie vrij. Zo bieden wij kinderen een veilige leeromgeving waarin zij, vanuit hun eigen authenticiteit, zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen.
Tijdens de catecheselessen spelen we in op de behoefte van mensen om antwoorden te zoeken op zingevingsvragen (waarom?), ethische vragen (wat kan ik in bepaalde situaties doen en wat juist niet?) en esthetische vragen (waarom spreekt mij dit aan? Waarom vind ik dit mooi?: de belevingswaarde). Dit kan bijvoorbeeld gaan over het overlijden van een naaste, oorlog, verbroken relaties, maar ook gelukservaringen zoals het krijgen van een broertje of zusje en het je verwonderen over de natuur. In de lessen komen de eigen ervaringen van kinderen aan bod, maar ook antwoorden op vragen vanuit Christelijke en andere levensbeschouwelijke overtuigingen. Wij werken met de methode Trefwoord en Hemel en aarde.
Als aanvulling en verdieping op het levensbeschouwelijke onderwijs doen wij mee aan het Bijbelvertelproject. Een aantal keren per jaar komt iemand op school die een bijbelverhaal vertelt volgens de Godly Play methode. De wijze van vertellen nodigt kinderen uit om het verhaal mee te beleven en het een persoonlijke betekenis te geven. Er is ruimte voor de eigen spiritualiteit van kinderen. Vragen stellen, stilte en creatieve verwerking spelen hierbij een belangrijke rol.
Onze school probeert leerlingen een actieve houding mee te geven als het gaat om burgerschap. In de klas en op het schoolplein komt het kind in aanraking met gebeurtenissen die ook voorkomen in de samenleving. Wij oefenen daarom met de kinderen hoe zij kunnen omgaan met verschillende situaties, hoe zij zich bewust worden van hun gedrag en hoe zij vertrouwen in zichzelf krijgen. Ten slotte leren we kinderen respectvol om te gaan met seksualiteit en met diversiteit binnen de samenleving en school.
Wij vinden het belangrijk om kinderen een stevige basis voor de rest van hun schoolloopbaan en toekomst mee te geven. Dat doen we door goed onderwijs aan te bieden, maar de Hertog van Gelre biedt u en uw kind méér!
We hebben op school een leerlingenraad. De groepen 3 t/m 8 leveren hiervoor een klassenvertegenwoordiger. De leerlingenraad vergadert op een aantal vaste momenten in het jaar en denkt mee over zaken aangaande het welbevinden van de leerlingen, het schoolplein etc.
Jaarlijks wordt er aan het begin van het schooljaar een schoolreisje georganiseerd voor alle groepen op verschillende locaties per groep Dit doen we bewust in het begin om de kennismaking tussen de leerkracht en de groep te versterken. I.v.m. Corona zal het schoolreisje in het schooljaar 2020-2021 later plaatsvinden.
Groep 8 gaat in de loop van het schooljaar op kamp om de basisschoolperiode gezamenlijk af te sluiten. Centraal tijdens deze dagen staan sociale en sportieve activiteiten.
Naast het vaste project ‘Kinderpostzegels’, kiezen we jaarlijks een project voor een ander goed doel.
Ieder jaar brengen we met verschillende groepen een bezoek aan de kinderboerderij, bedrijven, musea en andere culturele instellingen.
De gemeente Apeldoorn organiseert, verspreid over het schooljaar, allerlei sporttoernooien. De Hertog van Gelre is vaak enthousiast vertegenwoordigd. Zo doen we bijvoorbeeld mee aan het schoolvoetbaltoernooi, het volleybaltoernooi en andere toernooien/evenementen waar interesse voor is, zoals de scholierencross en de avondvierdaagse en stijldansen. In het verleden hebben we al verschillende prijzen in de wacht gesleept.
Algemeen welzijn heeft ook te maken met gezond gedrag. Elke week hebben we op woensdag, donderdag en vrijdag een gruitdag. De kinderen nemen dan een stukje groente of fruit mee naar school in plaats van een koek of boterham voor in de pauze.
Omdat wij gezond gedrag als school natuurlijk promoten, verwachten wij ook van ouders dat zij hun kinderen van een gezonde lunch voorzien voor tussen de middag. De school heeft voldoende mogelijkheden om deze lunch gedurende de schooldag gekoeld te bewaren.
De gezondheid van onze kinderen staat voorop. Kinderen moet rookvrij kunnen opgroeien. Met ingang van 1 augustus is het verplicht een rookvrij schoolplein te hebben. Daarom is ook ons schoolplein rookvrij.
Dagelijks doen we ons uiterste best om goed onderwijs te verzorgen en daarbij oog te hebben voor het welzijn van al onze leerlingen. Toch kan het zijn dat ouders/verzorgers niet tevreden zijn. In dat geval vragen we u contact met ons op te nemen, zodat we in een open en eerlijk gesprek kunnen zoeken naar een oplossing.
De Hertog van Gelre is een actieve school. Wij zoeken altijd naar creatieve manieren om onze activiteiten te financieren, maar vragen ook ouders om een vrijwillige financiële bijdrage. Dit geld besteden wij onder andere aan het sinterklaasfeest, het kerstfeest, de carnavalsochtend en het paasfeest. U ontvangt aan het begin van het schooljaar een overzicht met alle bedragen. Naast de ouderbijdrage vragen we u om een vrijwillige bijdrage voor een aantal algemene zaken en bijzondere voorzieningen en activiteiten.
De hoogte van de bedragen worden jaarlijks vastgesteld in overleg met de MR. Voor het schooljaar 2020/2021 vragen wij een vrijwillige ouderbijdrage van 20 euro. Als het kind later instroomt, wordt dit bedrag aangepast. De betaling vanaf komend schooljaar gaat via Schoolkassa. Nadere informatie hierover ontvangt u aan het begin van het schooljaar.
Voor de leerlingen, leerkrachten en ouders die op school meehelpen is er een aansprakelijkheidsverzekering en een ongevallenverzekering afgesloten. De aansprakelijkheidsverzekering biedt dekking bij schade aan derden veroorzaakt door aantoonbare nalatigheid van de school. Onder de ongevallenverzekering vallen de leerlingen van de school en het personeel. Onder personeel wordt ook verstaan: stagiaires, vrijwilligers, invalkrachten en anderen die deelnemen aan schoolse of buitenschoolse activiteiten die verband houden met school. De verzekering is van kracht tijdens schooluren en evenementen in schoolverband. Leerlingen zijn verzekerd gedurende de tijd dat zij onder toezicht staan van leerkrachten/hulpkrachten en tijdens het rechtstreeks gaan van huis naar school (of naar een door de leerkracht aangegeven andere plaats) en omgekeerd. De collectieve ongevallenverzekering komt alleen tot uitkering bij blijvende invaliditeit, bij overlijden of bij medische kosten die niet door de eigen ziektekostenverzekeraar worden vergoed (secundaire dekking).
De Hertog van Gelre is gevestigd in een prettig en veilig schoolgebouw. De school is uitgerust met brand- en rookmelders en blusmiddelen. De vluchtroutes zijn duidelijk aangegeven en twee keer per jaar houden we een ontruimingsoefening voor alle gebouwen. Binnen de school hebben we verschillende collega’s die gediplomeerd zijn voor bedrijfshulpverlening. We hebben preventiemedewerkers die vanuit de ARBO de RI&E actueel houden en actiepunten uitvoeren waar nodig. Paula Westra is de hoofd BHV-er van de Hertog van Gelreschool. Elke dag zijn er meerdere BHV-ers op school aanwezig.
Dit onderwerp is aandacht van gesprek binnen de MR en het plan van de school is gebaseerd op het schoolveiligheidsplan van de Stichting.
Veiligheid rond breng- en haaltijd is de verantwoordelijkheid van alle deelnemers. Dus ook van de ouders. Wij vragen u, als u uw kind(eren) naar school brengt met de auto, deze te parkeren op de parkeerplaats bij de Julianakerk of bij sporthal Welgelegen. De parkeerplaatsen bij de school zijn beperkt en onze voorkeur gaat uit naar parkeren bij de kerk in verband met de veiligheid en rust rondom het halen en brengen van de kinderen. De parkeergelegenheid bij de Julianakerk is elke schooldag opengesteld van 08.00 – 14.30 uur. Vanaf de parkeerplaats loopt u via het paadje langs de Welgelegenhal naar school. Wij hebben bij de school ook een zogenaamde ‘Kiss and ride’ strook, waar u gebruik van kunt maken. Wij verzoeken u zich te houden aan de rijrichting en niet te parkeren op deze strook. Parkeren langs de straat is niet toegestaan (zie gele markeerstrepen). Parkeren in de Groenoordlaan is niet gewenst. De ruimte bij de Julianakerk is voldoende beschikbaar voor onze ouders.
Onze voorkeur gaat uit naar fietsen of lopen in verband met de verkeersveiligheid en gezond gedrag. Komt uw kind met de fiets, dan kan het via de parkeerplaats van sporthal Welgelegen en via de zij-ingang naar de stalling lopen met de fiets. Op het schoolplein mag niet gefietst worden.
Er is een gele lijn gemaakt aan de overzijde van de school. Dit betekent een parkeerverbod en zorgt ervoor dat er nog meer veiligheid is rondom de school.
Een schoolklimaat dat zich kenmerkt door veiligheid, acceptatie, respect en vertrouwen is een voorwaarde voor alle leerlingen en medewerkers om optimale leer- en werkprestaties te kunnen leveren. Goede relaties en duidelijke afspraken zijn daarbij van belang. In het Schoolveiligheidsplan is een gedragscode opgenomen, waarin is vastgelegd hoe we met elkaar omgaan. Voortvloeiend uit de gedragscode kunnen scholen hun eigen school – en huisregels opstellen.
Het bewust naleven van deze regels zal leiden tot een veilig, werkbaar en prettig schoolklimaat voor iedereen. Het volledige schoolveiligheidsplan is op de Hertog van Gelre aanwezig.
De verjaardag is vaak een van de hoogtepunten in het jaar voor een kind. Natuurlijk vieren we de verjaardag van uw kind ook op school. Ieder kind mag zijn klasgenoten trakteren, bij voorkeur een gezonde traktatie. Daarnaast mag uw kind in groep 1 en 2 ook de leerkrachten van de eigen groep en van de andere kleutergroepen trakteren. Leerlingen van groep 3, 4 en 5 trakteren hun eigen klasgenoten en de leerkrachten van de andere groepen 3, 4 en 5. Vanaf groep 6 trakteren onze leerlingen alleen hun eigen groep en de eigen leerkracht.
In het kader van de Wet Sociale Veiligheid wordt van elke basisschool verwacht dat zij een anti-pestcoördinator heeft.
Elke leerling en ouder kan pesten melden bij deze anti-pestcoördinator. De pestcoördinator zal wel altijd vragen of het pesten in eerste instantie gemeld is bij de groepsleerkracht. Dat is en blijft op onze school de eerste persoon en verantwoordelijke.
Op onze school is voor schooljaar 2020/2021 de anti-pestcoördinator juf Eline Bevers, tevens intern begeleider. Juf Eline is aanwezig op dinsdag, woensdag, donderdag. U kunt bij haar binnenlopen of een afspraak maken via e.bevers@veluwseonderwijsgroep.nl . Haar kantoor van juf Eline zit tussen de lokalen van groep 4b en 5a aan de overkant van de gang.
Bij de vertrouwenspersoon kunnen kinderen, ouders, leerkrachten en medewerkers terecht als ze zich (seksueel) geïntimideerd voelen of als hen fysiek en/of psychisch geweld is aangedaan. Het kan gaan om vervelende uitnodigingen, dubbelzinnige opmerkingen, de manier waarop iemand naar je kijkt, handtastelijkheden of extreme pesterijen. Tevens valt hier discriminatie en extremisme onder. De vertrouwenspersonen bij ons op school zijn: Eline Bevers – onze intern begeleider (e.bevers@veluwseonderwijsgroep.nl) en Irma Assink – groepsleerkracht (i.assink@veluwseonderwijsgroep.nl).
Op dit moment beschikken we over 17 lokalen: 13 in het hoofdgebouw, twee op de bovenverdieping van de Welgelegenhal en twee lokalen in de nieuwbouw. Verder beschikt de BSO ook over twee lokalen in de nieuwbouw en de peutergroep over één lokaal in het hoofdgebouw. Daarnaast hebben we de beschikking over een atelier.
Iedere groep beschikt over een klassenbibliotheek en ook in de centrale hal staan boekenkasten waaruit kinderen boeken kunnen zoeken op hun leesniveau. In de gemeenschappelijke ruimte hebben we ook een uitgebreid documentatiecentrum. Kinderen kunnen hier terecht om informatie te krijgen over de meest uiteenlopende onderwerpen. De beschikbare materialen kunnen kinderen gebruiken bij het maken van opdrachten, zoals een werkstuk en/of spreekbeurt. Steeds vaker maken kinderen voor informatievoorziening gebruik van internet.
De groepen 1 en 2 hebben een eigen speelzaal. Hier kunnen de kleuters zich naar hartenlust uitleven. Er is genoeg ruimte en er zijn allerlei kleutermaterialen waarmee kinderen kunnen spelen en sporten. Andere groepen maken gebruik van de speelzaal bijvoorbeeld voor danslessen, dramalessen of om te oefenen voor de musical.
Als er in een gezin een besmettelijke ziekte voorkomt, bijvoorbeeld rode hond, dan worden wij graag op de hoogte gesteld. We kunnen dan tijdig andere ouders/ verzorgers waarschuwen en eventueel maatregelen nemen. Bij twijfel kan de ARBO-coördinator, in samenspraak met de GGD, meer informatie verstrekken.
Wanneer uw kind ziek is en daarom niet naar school kan komen, vragen wij u uw kind op tijd af te melden. U kunt dat doen door ‘s ochtends tussen 08.00 – 08.25 uur naar school te bellen (05-3665298) of te mailen naar ziektemeldingen@hertogvgelre.nl
In basisschool Hertog van Gelre biedt MAM’s Kinderopvang dagopvang voor kinderen van 2,5 tot 4 jaar. MAM’s Hertog van Gelre beschikt over een eigen groepsruimte met speel- en knutselmaterialen, een keuken en een verschoontafel. Door de ligging van de Peuterkamer tussen de kleuterklassen is er een nauwe samenwerking tussen kinderopvang en onderwijs. De kinderen van de Peuterkamer maken onder begeleiding gebruik van de speelplaats van de Hertog van Gelre en spelen vaak samen met onze kleuters.
De voorschoolse- en buitenschoolse opvang wordt ook georganiseerd door MAM’s Kinderopvang. De opvang vindt plaats in twee lokalen in de nieuwbouw van de school. Dagelijks wordt er een uitdagend en gevarieerd programma aangeboden. Voor meer info m.b.t. VSO en/of BSO zie www.mamskinderopvang.nl/hertogvangelre.
Ons team bestaat uit een locatiedirecteur, bouwcoördinatoren, leerkrachten, interne begeleiders, taal-leesspecialisten, rekenspecialisten, gedragsspecialisten, een meerbegaafdheidspecialist, een ICT-coördinator, conciërges en een administratief medewerker.
De locatiedirecteur is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken op de school en integraal verantwoordelijk. Bouwcoördinatoren vertalen schoolbeleid naar hun bouw en specificeren hun plannen in een jaarplan voor de bouw. Leerkrachten zijn verantwoordelijk voor de zorgstructuur in de klas. Elke klas heeft één of twee leerkrachten. De Interne Begeleiders (IB-ers) zijn verantwoordelijk voor de zorgstructuur van de school en coachen de leerkrachten bij de (speciale) leerlingenzorg en het klassenmanagement. Bouwcoördinatoren vertalen schoolbeleid naar hun bouw en specificeren hun plannen in een jaarplan voor de bouw. Leerkrachten zijn verantwoordelijk voor de zorgstructuur in de klas.
Bij ons op school geven we studenten van de Pabo, Aventus, CIOS en SPW, de gelegenheid de praktische opdrachten van hun studie uit te voeren. Pabostudenten worden opgeleid tot leerkracht basisonderwijs. De student loopt een bepaalde periode mee met een leerkracht. De groepsleerkracht is verantwoordelijk voor wat er in de klas gebeurt.
Vierdejaars studenten kunnen bij ons op school een WPO- of LIO-stage doen. Na een inwerkperiode zal de student zelfstandig voor de klas staan. De student zal hierbij gecoacht worden door een leerkracht. Wij bieden ook stageplaatsen aan mbo-studenten. Doorgaans volgen zij een opleiding voor klassen-/onderwijsassistent. Ook hebben wij stageplaatsen voor bewegingsonderwijs (Aventus en CIOS).
Als een leerkracht door ziekte of verlof niet op school is, wordt geprobeerd voor vervanging te zorgen. Mocht het niet lukken een vervanger te regelen, dan proberen we binnen het team een oplossing te vinden. We werken via een stappenplan. In uiterste nood kan het zijn dat een groep naar huis wordt gestuurd. Dit zal altijd vooraf schriftelijk worden aangekondigd.
Wij vinden het belangrijk dat we kritisch kijken naar onze school en dat we onszelf en ons onderwijs blijven verbeteren/ ontwikkelen. Dit maakt dat we tijd stoppen in studie en scholing. Meestal doen we dit in teamverband, maar het komt ook voor dat een individuele leerkracht zich ontwikkelt op een bepaald gebied. Scholingsactiviteiten vinden voor een groot deel buiten de lesdagen plaats. Mocht dit anders zijn, dan krijgt u daar begin van het schooljaar duidelijkheid over in de jaarkalender. Verder zijn een aantal teamleden master geschoold.
Locatiedirecteur:
Eveline Berns-Velthuis e.berns@veluwseonderwijsgroep.nl
Bouwcoördinatoren
Iris Bonekamp (onderbouw) i.bonekamp@veluwseonderwijsgroep.nl
Zerrin Konuk (onderbouw) z.konuk@veluwseonderwijsroep.nl
Daisy van Wijhe (middenbouw) d.vanwijhe@hertogvgelre.nl
Anita Wijngaards (bovenbouw) a.wijngaards@hertogvgelre.nl
IB-er
Eline Bevers e.bevers@hertogvgelre.nl
Jeanine Goldbach j.goldbach@veluwseonderwijsgroep.nl
Leerkrachten
Zerrin Konuk
Irma Assink
Natalie Liebrechts
Lisa Beijl
Anouk Nielen
Iris Bonekamp
Brigitta Bronkhorst
Sharon van Scheijen
Sharon Dijkhof
Stephanie Schneiders
Eugenie Spitzen
Lies Fopma
Sacha de Weerd
Mirjam Gaarman
Paula Westra
Daniëlle Gerritsen
Daisy van Wijhe
Jeanine Goldbach
Imke van Wijk
Liselotte van der Heijden
Kim Wijnen
Selma Knoop
Anita Wijngaards
Evelien van Hertrooij
Marijn Meijberg
Fiep van der Hof
Kim Lankamp
Onderwijsassistent
Janneke Nieboer
Meerbegaafdenbeleid
Stephanie Schneiders
Taal-Leesbeleid
Natalie Liebrechts
Rekenbeleid
Selma Knoop
Beleid sociaal-emotionele ontwikkeling
Anita Wijngaards
Administratie
Friedel Wilms info@hertogvgelre.nl
Voorzitter Medezeggenschapsraad
Roderick Bouwers
Voorzitter Ouderraad
Marije Jansen
Penningmeester Ouderraad
Adriaan Volker
Wij stimuleren kinderen hun talenten te ontplooien door ze in een veilige omgeving uitdagende opdrachten te geven. Om in te spelen op de ontwikkeling volgen we de vorderingen van onze kinderen nauwgezet, zowel op sociaal emotioneel als cognitief gebied. De ontwikkeling van kleuters wordt gevolgd middels het OVM (OntwikkelingsVolgModel). In de groepen 3 t/m 8 worden op een aantal vaste momenten in het jaar alle kinderen getoetst op het gebied van taal, lezen en rekenen. Deze aspecten worden gevolgd door een digitaal leerlingvolgsysteem (Cito LVS). Regelmatig bespreken alle leerkrachten met de Interne Begeleider de vorderingen van de leerlingen. Er wordt op dat moment ook besproken welke leerlingen op welke wijze extra aandacht nodig hebben. Van ieder kind wordt een digitaal leerlingendossier bijgehouden. Hierin staan onder andere gegevens van het aanmeldingsformulier, de toets- en rapportgegevens van de verschillende leerjaren, gegevens over speciale onderzoeken en gesprekken met ouders.
Het schoolondersteuningsprofiel van de Hertog van Gelre:
16GT Hertog van Gelre SOP – versie 15-02-2018
Op onze scholen proberen wij op tal van manieren onze kwaliteit te bewaken en te vergroten. Kwaliteit valt of staat met de vaardigheden van onze leerkrachten. Zij zijn de belangrijkste factor als het er om gaat onze doelen te bereiken. Om de kwaliteit van onze leerkrachten te kunnen vergroten en waarborgen maken wij gebruik van didactisch beeldcoaching. Het is een krachtig kwaliteitsinstrument. Maar wat is dat en hoe zetten wij dat in?
De leerkracht kan zelf voor een coachingstraject kiezen of er één aangeboden krijgen. Een dergelijk traject is altijd individueel en werkt als volgt: De leerkracht geeft zijn/haar persoonlijke leervraag aan. Gericht daarop wordt een opname gemaakt. Vervolgens wordt aan de hand van een vragenlijst die opname tijdens een nagesprek geanalyseerd. Elke volgende opname wordt de leervraag herzien en verder uitgediept. Een traject bestaat uit twee tot zes opnames per leerkracht.
Een andere werkvorm is het werken met meerdere leerkrachten tegelijk of een heel schoolteam. Deze werkvorm is ideaal bij het implementeren en borgen van bijvoorbeeld een nieuwe methode op school of een nieuwe organisatievorm in de klas. Bij teamtrajecten wordt er een opname gemaakt bij een of meerdere leerkracht(en) in de klas. Tijdens een vergadering kan die opname bekeken en besproken worden. Dit gebeurt altijd volgens een vaste structuur. Met elkaar reflecteren op zo’n opname is zeer waardevol. Deze vorm van collegiale consultatie is weinig tijdrovend maar zeer doeltreffend. Daarbij is het leuk om met elkaar naar onze dagelijkse bezigheden te kijken en daarvan te leren. Dichterbij onze eigen situatie kan je bijna niet komen. Uiteraard worden de opnames, waar soms ook leerlingen op staan, alleen intern gebruikt en na gebruik vernietigd
Een sociaal-veilige omgeving is een belangrijke voorwaarde voor een kind om zich te ontwikkelen en te kunnen leren. Wij besteden daar veel aandacht aan op verschillende manieren:
● Alle leerlingen van groep 1 tot en met 8 krijgen Kanjertraining. Met deze bewezen succesvolle methode versterken kinderen hun sociale vaardigheden en leren zij conflicten op te lossen, verantwoordelijkheid te nemen en respect te hebben voor anderen en andere meningen.
● Dagelijks observeren wij in de groepen het welbevinden van de leerlingen individueel en de groep als geheel.
Hierdoor kunnen wij snel actie ondernemen als er sprake is van pestgedrag of ander gedrag dat een bedreiging is voor de sociale veiligheid.
● Via een erkend leerlingvolgsysteem onderzoeken wij meerdere keren per jaar het welbevinden van onze leerlingen.
De resultaten ervan worden besproken binnen de bouw en met de Intern Begeleider, waarna we eventueel een actieplan maken.
● Eén keer per jaar doen we een onderzoek van de PO-raad naar de tevredenheid en het gevoel van sociale veiligheid onder leerlingen van groep 7 en 8. De uitkom
● De groepsleerkracht is het eerste aanspreekpunt bij pesten of vermoedens daarvan. Daarnaast kunnen ouders eventueel contact opnemen met de locatiedirecteur, intern begeleider (IB) en/of met de pestcoördinator. IB ondersteunt ook het onderwijzend team bij complexere vraagstukken rondom sociale veiligheid.
● Het welbevinden van onze leerlingen is altijd een van de onderwerpen die wij bespreken met ouders tijdens oudergesprekken. Iedere ouder wordt minimaal twee keer per jaar uitgenodigd voor een gesprek.
● Via het leerplatform ‘Gedrag’ van de Veluwse Onderwijsgroep, waar onze school deel van uitmaakt, wisselen wij kennis op het terrein van sociale veiligheid uit met andere scholen. De deelnemers aan dit leerplatform volgen regelmatig scholing om hun vakkennis actueel te houden.
Er zijn afspraken gemaakt over pesten. Binnen de methode ’Kanjertraining’ besteden we aandacht aan emotionele vaardigheden. Plagen gebeurt af en toe, maar pesten willen wij voorkomen. We zijn er erg alert op. Als het zich toch voordoet, gaan we er zorgvuldig mee om. We werken met een pestprotocol en sanctiebeleid. Als u zich als ouder zorgen maakt, neem dan contact op met de leerkracht. Samen kunnen wij dan kijken wat de beste oplossing is. Wij verwachten dat ouders pestproblematiek in eerste instantie bespreekbaar maken met de groepsleerkracht. Mocht er ondanks dit contact zorg blijven dan kan een ouder contact opnemen met onze pestcoördinator (zie hiervoor kopje pestcoördinator).
De gedrag – en omgangsregels zijn helder binnen de Kanjertraining. Als een leerling zich niet aan een afspraak houdt, wordt eerst met de leerling gesproken en kan er daarna een passende sanctie volgen. Bij ernstige verstoring van de rust en veiligheid van leerkrachten en leerlingen kan een leerling geschorst of verwijderd worden. Schorsing is aan de orde wanneer onmiddellijk moet worden opgetreden en er tijd nodig is voor het zoeken naar een oplossing. Een schorsing gaat altijd samen met gesprekken met de betreffende leerling, ouders en de leerkracht. Verwijdering is een ordemaatregel bij zodanig ernstig wangedrag van een leerling, dat de leerling niet langer op school kan blijven. De beslissing voor deze maatregel, evenals bij schorsing, wordt genomen door de directeur van de basisschool en in overleg met het college van bestuur. Verwijdering kan eveneens plaatsvinden als de school niet in staat is de benodigde zorg te verlenen. Bij schorsing en verwijdering worden de procedures gehanteerd zoals aangegeven door de inspectie van het onderwijs en de leerplichtambtenaar.
Elk kind heeft recht op goed onderwijs. Ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. De overheid wil dat zoveel mogelijk kinderen naar een reguliere school kunnen gaan. Kinderen die het echt nodig hebben kunnen naar het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs. In Apeldoorn werken de elf besturen en de bijbehorende basisscholen en scholen voor speciaal onderwijs samen om alle leerlingen passend onderwijs te kunnen geven. Alle scholen hebben zorgplicht. Dat betekent dat scholen elk kind een passende onderwijsplek moeten bieden. In eerste instantie op de school waar u uw kind aanmeldt, eventueel met extra ondersteuning en anders op een andere school in het regulier of speciaal onderwijs, die de juiste ondersteuning kan bieden. Wanneer extra ondersteuning aan de orde is, zal de leerkracht dit altijd bespreken met de intern begeleider. Na overleg met de IB-er kunnen de benodigde acties uitgezet worden.
Verder kan de school overleggen met de schoolmaatschappelijk werker en de jeugdverpleegkundige die vanuit het CJG aan de school verbonden zijn. In ons Schoolondersteuningsplan (SOP) hebben wij omschreven welke extra ondersteuning wij aanbieden. Meer informatie: www.swvapeldoornpo.nl Elk jaar wordt het schoolondersteuningsprofiel in overleg met de MR geupdate.
Sommige jongeren of kinderen hebben extra hulp nodig. Om hen goed te helpen, is een soepele samenwerking nodig tussen alle leerkrachten, hulpverleners en instanties. De Verwijsindex Gelderland zorgt daarvoor. De Verwijsindex is een systeem waarin hulpverleners en andere professionals de persoonsgegevens registreren van jongeren (tot 23 jaar) waarover zij zich zorgen maken. Deze registratie bevat geen inhoudelijke informatie. Met het afgeven van een signaal in de verwijsindex, wordt het netwerk rondom een kind/jongere in beeld gebracht. Het zorgt ervoor dat de hulpverleners elkaar snel weten te vinden. Meer informatie: www.verwijsindexgelderland.nl.
Opgroeien in Apeldoorn is leuk, veilig en gezond! In Apeldoorn is er passende hulp, ondersteuning en zorg voor elk kind. Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) is er voor uw gezin.
Vragen over gezondheid, opgroeien en opvoeden.
De jeugdarts en jeugdverpleegkundige werken vanuit het CJG en komen regelmatig op de Hertog van Gelre school. U kunt de jeugdverpleegkundige ontmoeten op een gezamenlijke ouderavond, inloopspreekuur of themabijeenkomst. Wij kunnen u vertellen wanneer u de jeugdverpleegkundige op school kunt ontmoeten. Het wordt ook aangekondigd in de maandelijkse nieuwsbrief
Het CJG bij jou in de buurt
In Apeldoorn zijn vier Centra voor Jeugd en Gezin waar u terecht kunt met vragen over gezondheid, opvoeden en opgroeien. Zo is er altijd eentje in de buurt. U kunt er binnenlopen voor vragen en informatie. De professionals die in het CJG werken bieden hulp op maat of helpen bij het zoeken naar de juiste instanties die u en uw kind verder kunnen helpen.
De gezondheid van uw kind volgen
Het CJG volgt de groei en ontwikkeling van je kind. Vanaf de geboorte van uw kind bent u op het consultatiebureau geweest bij de jeugdverpleegkundige en jeugdarts. Ook op de basisschool ziet uw kind regelmatig de jeugdverpleegkundige.
In het jaar dat uw kind 5 jaar is, wordt u uitgenodigd om samen naar het CJG te komen. Bij de uitnodiging krijgt u een aantal vragenlijsten toegestuurd om thuis alvast (digitaal via Mijn Kind dossier) in te vullen. De jeugdverpleegkundige meet en weegt uw kind en bespreekt de groei, ontwikkeling en gezondheid. Ook wordt er een ogentest en gehoortest gedaan. U kunt uw vragen stellen en eventuele zorgen over groei of ontwikkeling delen. Eventueel maken we nog een extra afspraak met u / uw kind met de jeugdverpleegkundige, jeugdarts of logopediste van het CJG.
Ook rond de tijd dat uw kind 11 jaar is, wordt u uitgenodigd om samen met uw kind naar het CJG te komen. We meten en wegen uw kind. Ook tijdens dit onderzoek nemen we de tijd om uw vragen te stellen of eventueel uw zorgen te delen. We bespreken samen de lichamelijke veranderingen van uw kind in de (komende) puberteit.
Kernteam
Maakt u of de leerkracht van uw kind zich zorgen over uw kind? Vraag dan gerust onze IB-er om advies. In dit kernteam zitten verschillende professionals. Zij kijken op een aantal verschillende vlakken met u/ uw kind mee. Samen kunnen jullie bespreken en bekijken wat er eventueel nodig is aan advies, hulp, ondersteuning of zorg.
Contact met het CJG?
info@cjgapeldoorn.nl
(055) 357 88 75 (dagelijks van 8.30 – 17.00 uur)
www.cjgapeldoorn.nl
www.facebook.com/CJGapeldoorn
Het schoolmaatschappelijk werk (smw) biedt scholen en ouders/verzorgers ondersteuning bij de opvoedende en zorgende taak richting schoolgaande kinderen. Ouders/ verzorgers kunnen zelf contact opnemen met smw met een vraag of probleem. Daarnaast kan een leerling/gezin (met diens toestemming) verwezen worden door de leerkracht of intern begeleider. Het smw heeft dagelijks (ook tijdens de schoolvakanties) telefonisch spreekuur van 08.45 – 10.00 uur, telefoonnummer: (055) 526 24 22. Of via mail: smw-apeldoorn@mdveluwe.nl
Stichting Leergeld Apeldoorn-Voorst wil ervoor zorgen dat ook de kinderen uit gezinnen die het financieel wat minder ruim hebben, kunnen meegaan met schoolreisjes, schoolkamp en buitenschoolse activiteiten (sport, dans, creatieve vorming, enzovoort). Stichting Leergeld helpt gezinnen uit Apeldoorn en Voorst als het inkomen van de ouder(s) onder de 120% van het bijstandsniveau ligt en als het gaat om schoolgaande kinderen in de leeftijd van 4 tot 18 jaar. Ook als u inkomen hoger is en bijzondere kosten heeft (bv schulden) is het zeker de moeite waard contact op te nemen met ons. Hebt u vragen? Neemt u dan a.u.b. contact op met: Stichting Leergeld Apeldoorn-Voorst Postbus 10081 7301 GB APELDOORN
085 047 1714 op werkdagen van 8.30 tot 17.00 uur info@leergeldapeldoornvoorst.nl (voor gezinnen die nog niet ingeschreven staan) https://www.leergeld.nl/apeldoornvoorst/ Inloopspreekuur: dinsdag 14.00 – 16.00 uur, kelder CODA bibliotheek, Vosselmanstraat 299, Apeldoorn. Uw aanvragen kunt u indienen bij leergeldapeldoornvoorst@live.nl onder vermelding van uw gezinsnummer. Denkt u aan het tijdig inleveren van uw facturen? U kunt deze indienen tot uiterlijk 1 maand na factuurdatum met als bijlage uw recente inkomensgegevens.
Sommige jongeren of kinderen hebben extra hulp nodig. Om hen goed te helpen, is een soepele samenwerking nodig tussen alle leerkrachten, hulpverleners en instanties. De Verwijsindex Gelderland zorgt daarvoor. De Verwijsindex is een systeem waarin hulpverleners en andere professionals de persoonsgegevens registreren van jongeren (tot 23 jaar) waarover zij zich zorgen maken. Deze registratie bevat geen inhoudelijke informatie. Met het afgeven van een signaal in de verwijsindex, wordt het netwerk rondom een kind/jongere in beeld gebracht. Het zorgt ervoor dat de hulpverleners elkaar snel weten te vinden. Meer informatie: http://www.multisignaal.nl/gelderland-foodvalley/.
Opvoeden gebeurt thuis, maar ook op school. Een groot gedeelte van de dag brengt uw kind door op school. Het is in het belang van het kind dat ouder en school elkaar ondersteunen in de opvoeding en informeren over het welzijn van het kind. Een regelmatig contact is daarvoor noodzakelijk. Ouders zijn altijd welkom om te komen praten over hun kind. Als u wat langer wilt praten, kunt u een afspraak maken voor een gesprek. Vanwege het continurooster hebben leerkrachten allemaal pauze vanaf 14.15u. De eventuele afspraken zullen dus gepland worden na 14.30u.
Voor het maken van een afspraak met de locatiedirecteur kunt u altijd via e-mail contact opnemen. Mochten wij u willen
spreken, dan zullen we u uitnodigen voor een gesprek. Ook hebben we vier keer per jaar 10-minutengesprekken, twee verplichte rondes en twee facultatief. Voor speciale leerlingenzorg worden soms extra gesprekken gevoerd.
Ouderportaal is een online applicatie waarop verzorgers kunnen inloggen om gegevens van hun kind(eren) te bekijken. Het gaat hier om door school geselecteerde gegevens, zoals NAW gegevens van het kind, verzuim, nieuwsberichten, toetsresultaten en groepsgegevens. Op dit moment staat alleen de module ‘administratieve gegevens’ open. Dit zal nog verder uitgebouwd gaan worden in overleg met de MR.
Parro is een veilig en snel communicatiemiddel tussen groepsleerkracht(en) en ouders van de groep. We gebruiken Parro voor iedere groep. Op deze manier blijft u, door middel van berichten en/of foto’s, op de hoogte van nieuwtjes uit de klas van uw zoon/dochter.
Aan het begin van het schooljaar krijgt u een jaarkalender. Hierin staat precies welke activiteiten u wanneer kunt verwachten zodat u er al vroeg rekening mee kan houden. Deze kalender kunt u ook vinden op deze website.
Eens per maand verschijnt er een digitale nieuwsbrief met informatie over de agenda met activiteiten, oproepen voor hulp, projecten en activiteiten van de kinderen, evt. wijzigingen in het lesprogramma enz. Verder staat er informatie/nieuws in van de MR, OR en kinderopvang MAM’s. De nieuwsbrief wordt digitaal verzonden naar de e-mailadressen van de ouders. Verder komt de nieuwsbrief altijd op onze site te staan. Ook tussendoor kunt u (digitaal) informatie van school ontvangen. Geef een nieuw e-mailadres ook door aan de school via info@hertogvgelre.nl.
In alle groepen worden regelmatig kijkmomenten voor ouder(s)/verzorger(s) georganiseerd. Ouders kunnen dan in de klas van hun kind een kijkje komen nemen terwijl ze bezig zijn. Voor individuele gesprekken met de leerkracht over uw kind, zijn de 10-minutengesprekken. Het bezoeken van de kijkmomenten is uiteraard geen verplichting, maar we denken wel dat het leuk is voor uw kind en voor u ook op deze manier het contact met school te houden.
In het begin van het schooljaar wordt op de Hertog van Gelre een ouderavond gehouden. Al er voldoende belangstelling bestaat, organiseren we een interactieve ouderavond waar we workshops aanbieden over verschillende onderwerpen. Mocht er aanleiding zijn om ouders te informeren over belangrijke zaken, dan kan het zijn dat hiervoor een extra ouderavond wordt belegd.
Oudergesprekken houden we in vier gespreksrondes met een verschillend karakter. In september zijn er SEO-gesprekken (over het sociale en emotionele welzijn en ontwikkeling), vanaf schooljaar 2020/2021 zijn alle leerlingen hierbij aanwezigen. In maart zijn er 10-minutengesprekken. Beide zijn verplichte oudergesprekken voor alle leerlingen. Verder houden we facultatieve oudergesprekken in november en juni. De groepen 7 en 8 wijken hier vanaf i.v.m. de adviesgesprekken. Facultatieve gesprekken vinden alleen op verzoek van ouder en/of leerkracht plaats. Wij willen u vragen alleen in te schrijven bij de facultatieve rondes als er een concrete vraag/aanleiding voor is. Tijdens de facultatieve rondes spreekt u één van de leerkrachten van uw kind. Naast de oudergesprekken bent u uiteraard altijd welkom om contact op te nemen met de leerkracht voor vragen of opmerkingen.
Bij de start van het schooljaar, in september, houden wij de zogenaamde Sociaal-Emotionele Ontwikkelingsgesprekken (SEO) met de nieuwe leerkracht(en) van uw kind(eren). In de loop van het jaar zijn er 10-minutengesprekken over de vorderingen van uw kind(eren). Wanneer u een korte vraag of mededeling heeft, kunt u dit na schooltijd even aan de leerkracht doorgeven. Voor langere vragen of onderwerpen vragen wij u om een afspraak te maken met de leerkracht. De leerkrachten hebben direct na school pauze tot 14.30 uur.
In een huwelijk wordt het ouderlijk gezag door beide ouders uitgeoefend. Na ontbinding van een huwelijk blijven beide ouders met het ouderlijk gezag belast, tenzij de rechter anders heeft besloten. Het Burgerlijk Wetboek geeft in boek 1, titel 15 en artikel 377c aan dat de school de verantwoordelijkheid heeft beide ouders op eenzelfde manier van informatie te voorzien. Volgens de wet is de verzorgende ouder verplicht de ander ouder op de hoogte te stellen van belangrijke zaken die hun kinderen betreft, dus ook van de schoolontwikkeling. Overwegende dat de school de plicht heeft erop toe te zien dat ook ouders die gescheiden zijn, beiden recht hebben op informatie over de kinderen hanteren we onderstaande gedragslijn:
· Wij gaan ervan uit dat de verzorgende ouder de informatie van de school doorgeeft aan de niet-verzorgende ouder. Dit wordt expliciet kenbaar gemaakt aan de verzorgende ouder.
· Wanneer de school formeel (schriftelijk) in kennis wordt gesteld van het feit dat de niet-verzorgende ouder van informatie verstoken blijft, is de school bereid op verzoek van deze ouder feitelijke informatie te verstrekken.
· Er vinden geen aparte 10-minutengesprekken plaats.
Indien de omstandigheden het niet toelaten kan de school verzocht worden de niet-verzorgende ouder apart te informeren. De school zelf moet steeds beoordelen of het belang van het kind daarbij niet wordt geschaad. Onze school hanteert in dit verband de volgende belangrijke uitgangspunten:
· Het belang van het kind moet gediend worden;
· De school wil zich niet mengen in conflicten tussen ouders.
Ouders die hier vanaf willen wijken, kunnen contact opnemen met de directie. De directie kan deze ouders vragen een schriftelijk verzoek met reden in te dienen.
Aan het begin van elk schooljaar proberen we voor elke groep twee contactouders te vinden. Zij regelen vervoer naar en van activiteiten, overleggen over een cadeau bij de verjaardag van de leerkracht, enzovoort.
Op onze website www.hertogvgelre.nl vindt u allerlei informatie over de school. U kunt hier de schoolgids vinden, de jaarkalender en de nieuwsbrieven. Ook algemene informatie over o.a. speerpunten van de school, gedragscodes en informatie over de groepen kunt u hier lezen.
De ouderraad bestaat uit vrijwillige ouders. Bij de vergaderingen is minimaal één leerkracht aanwezig. Deelname aan de ouderraad is minimaal voor een periode van drie jaar. Daarna kunt u eventueel per jaar verlengen. De OR vergadert ca. één keer per maand. De OR organiseert en/of ondersteunt de volgende activiteiten: Sinterklaas, Kerst, carnaval, schoolfotograaf, 1e Heilige Communie/Vormsel, Pasen, sportdag, avondvierdaagse, schoolreisje, goede doelen. Voor het organiseren en uitvoeren van iedere activiteit wordt een werkgroep samengesteld. Deze werkgroepen hebben korte besprekingen met de leerkrachten over alle details (o.a. taakverdeling, inkopen en versieren). Wij doen dit met veel plezier maar het kan niet zonder uw financiële steun. Daarom vragen wij jaarlijks om een vrijwillige ouderbijdrage van € 20,00 per kind. Dit bedrag wordt vanaf schooljaar 2020-2021 geïnd via schoolkassa. Dit is een nieuw systeem waar u nog informatie over ontvangt.
In de medezeggenschapsraad zijn 5 ouders en 5 personeelsleden vertegenwoordigd die ongeveer één keer per zes weken vergaderen. Leden van de raad worden voor drie jaar benoemd. De medezeggenschapsraad praat mee, geeft advies en beslist mee over zaken die de school aangaan. De vergaderingen zijn openbaar, u bent van harte welkom! Verslagen worden op verzoek per mail gestuurd. Hiertoe kunt u zich opgeven via mr.hvang@gmail.com. De medezeggenschapsraad is ook vertegenwoordigd in de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR). Hierin zijn alle scholen binnen de stichting vertegenwoordigd. Op de site vindt u meer info, o.a. het reglement. Verder is er informatie te vinden op de website van de Wet Medezeggenschap op Scholen (WMS).
In het schoolplan voor komend schooljaar vinden een heel aantal items plek. Dit zijn de belangrijkste speerpunten:
-Kind gesprekken. We worden geschoold in het voeren van goede driehoeksgesprekken. We starten in september met de SEO gesprekken met de kinderen erbij.
-Rekenen. Studiedagen met sprongen vooruit, een methodiek voor het rekenen, gezamenlijke onderzoek naar een nieuwe methode voor rekenen voor 2021-2022.
-We gaan ons als team verder scholen voor de Kanjer C licentie
-Ouderbetrokkenheid 3.0- MR, OR en team werken aan het plan de ouderbetrokkenheid te verhogen.
-Verdieping leerlijnen
-Verdieping EDI (effectieve directe instructiemodel.
De Hertog van Gelre heeft een zorgprofiel geformuleerd, waarbij we gezamenlijk vaststellen welke zorgzwaarte wij kunnen begeleiden op school de komende jaren. Ook voor het speciale kind proberen we op onze school een plek te creëren, daar waar mogelijk en/of gewenst. Samen met de inspectie en het bestuur zal er de komende jaren nog nadrukkelijker naar de opbrengsten van de school gekeken worden. De kwaliteit van het taal-, lees- en rekenonderwijs wordt verbeterd door nieuwe methodes en methodieken en interne verbeteringen als het gaat om de doorgaande lijn en het klassenmanagement.
Op onze school wordt gewerkt met groepsplannen. In de plannen worden de onderwijsbehoeften van leerlingen in beeld gebracht. Er wordt gekeken naar wat de groep en de individuele leerling nodig heeft en hoe we dit kunnen vertalen naar de dagelijkse onderwijspraktijk. De intern begeleider bewaakt de zorgstructuur en kijkt en denkt met de leerkracht mee.
Vanaf groep 3 nemen we CITO toetsen af op het gebied van technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen. Vanaf groep 6 wordt daar studievaardigheden aan toegevoegd. Onze school houdt zorgvuldig bij welke resultaten we behalen.
Ook gebruiken wij een leerlingvolgsysteem, waarbij de ontwikkeling van het kind nauwkeurig gevolgd wordt. De resultaten bespreken de leerkrachten met de kinderen, met de interne begeleiders en met elkaar. Daarnaast werken alle scholen binnen onze stichting aan het opbrengstgericht werken. Concreet betekent dit, dat wij regelmatig de opbrengsten van ons onderwijs bespreken en ons handelen vervolgens afstemmen met als doel de kwaliteit van het onderwijs in brede zin te verbeteren.
Twee keer per jaar krijgen de leerlingen een digitaal uitgewerkt rapport mee naar huis. Hierin werken we o.a. met cijfers. Daarnaast geven we op onderdeel aan of de beheersing van de stof onvoldoende tot zeer goed is. Bij de rapporten voegen we de uitdraaien toe van het Cito en LVS (Leerling Volg Systeem) van uw kind. Zo kunt u de ontwikkeling van uw kind vanaf groep 3 volgen op taal- en rekengebied, lezen en vanaf groep 5 ook op studievaardigheden. De resultaten van kleuters zijn ook inzichtelijk voor ouders, deze bespreken we daarom tijdens de oudergesprekken.
Op onze school maken de kinderen vanaf groep 3 regelmatig toetsen: methodegebonden toetsen en de toetsen van het CITO Leerling Volg Systeem (LVS); deze toetsen beslaan verschillende vakgebieden. Resultaten worden digitaal vastgelegd, zodat een goed overzicht van de voortgang van de leerling ontstaat. Daarnaast kunnen de resultaten van de individuele kinderen vergeleken worden met het gemiddelde van de groep. Van ieder kind wordt digitaal een leerlingendossier bijgehouden. Hierin staan o.a. gegevens van het aanmeldingsformulier, de toets- en rapportgegevens van de verschillende leerjaren, gegevens over speciale onderzoeken en gesprekken met ouders. De groepsleerkracht beheert deze gegevens. Meerdere keren per jaar bespreken de leerkrachten van elke groep samen met de interne begeleider de groepsresultaten. Hierbij komt ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen ter sprake. Aan het einde van het schooljaar bespreekt de groepsleerkracht de ‘zorgleerlingen’ met de volgende leerkracht. Regelmatig bespreken alle leerkrachten met elkaar de ontwikkelingsvoortgang van de kinderen die gedurende langere tijd speciale aandacht of zorg nodig hebben.
Uitgangspunt is dat leerlingen niet doubleren, maar wel een eigen leerlijn kunnen volgen. Er kunnen zich situaties voordoen, waarbij in het belang van het kind doubleren wordt overwogen. Het laten doubleren van een leerling is een besluit dat in overleg met ouder(s)/verzorger(s), groepsleerkracht, IB-er en directie wordt genomen. In gezamenlijkheid moet dan onderbouwd kunnen worden hoe de leerling dankzij de doublure alsnog de einddoelen van groep 8 gaat behalen.
Er kan sprake zijn van een doublure:
● bij een grote leerachterstand
● als de leerling emotioneel jong is. Aanwijzingen hiervoor kunnen zijn: de lichamelijke ontwikkeling (klein zijn), onrijpe motoriek, voornamelijk spelen met jongere kinderen, inhaken op kinderlijke grapjes (niet leeftijdsadequaat), sneller dan andere kinderen van slag zijn (bijvoorbeeld huilen, afhankelijkheid van de leerkracht)
● als er zekerheid is dat een doublure zal leiden tot verbetering van de prestaties (het dankzij de doublure halen van de einddoelen groep 8)
Er kan sprake zijn van een extra kleuterjaar indien uw kind niet voldoet aan de voorwaarden voor een succesvol vervolg in de volgende groep. Doorstroming naar de volgende groep hangt af van de ontwikkeling van uw kind. Deze ontwikkeling wordt in kaart gebracht door middel van leerkrachtobservaties (OntwikkelingsVolgModel) op het gebied van:
● sociaal-emotionele ontwikkeling
● cognitieve ontwikkeling
● motorische ontwikkeling
● werkhouding/concentratie
Als we overwegen een leerling te laten doubleren, zullen wij dit zo spoedig mogelijk met de ouders bespreken. Het besluit hierover, wordt uiterlijk in juni genomen. De ouders worden dan voor een gesprek met de leerkracht uitgenodigd. Vaak is vooraf al regelmatig overleg geweest met ouders. Indien ouders het niet eens zijn met het advies van de school dan volgt nog een gesprek met ouders/directeur/IB/leerkracht. Uiteindelijk beslist de school.
De uitkomsten van de tussentoetsen worden op individueel niveau, groeps- en schoolniveau geanalyseerd door zowel de leerkrachten als de directie en de intern begeleider. We bekijken hierbij hoe het kind en de groep zich ontwikkelen door recente scores te vergelijken met voorgaande. Daarbij streven we naar continue verbetering. Op de inspectiekaarten in Parnassys is zichtbaar dat de cognitieve resultaten van onze school op vrijwel alle vakgebieden boven de norm van de Onderwijsinspectie liggen. De eindtoets op onze school scoorde in 2017 en 2018 net onder de gestelde grens van de Onderwijsinspectie. In april 2019 scoorden we ruim boven het landelijk gemiddelde. Er is door velen hard gewerkt om dit representatieve resultaat te behalen.
De ambitie van onze school is elk schooljaar boven het landelijke gemiddelde te scoren., We kijken hier naar de scholen in de vergelijkingsgroep. We hebben als school een plan gemaakt om deze ambitie blijven te realiseren.
Hieronder worden een aantal interventies genoemd:
Didactisch handelen in de groepen wordt aangescherpt door:
Eindtoets
De eindtoets in groep 8 wordt afgenomen in april, nádat alle kinderen al zijn aangemeld/geplaatst op de school van hun voorkeur. Mocht uit de eindtoets blijken dat een kind substantieel hoger scoort dan het schooladvies, dan zijn wij verplicht dit advies te heroverwegen. Eventueel kan de leerling toch hoger instromen. Scoort een leerling op de eindtoets lager dan het schooladvies, dan blijft het schooladvies staan. Vanaf 2016 kunnen scholen kiezen met welke verplichte eindtoets ze willen werken. Wij gebruiken de eindtoets van Cito. Hieronder ziet u een overzicht van de eindtoetsresultaten van de laatste drie jaar. In de beoordeling is rekening gehouden met specifieke schoolkenmerken (de leerlingpopulatie).
Schoolscore cito-eindtoets | 2017/2018 | 2018/2019 | |
Hertog van Gelre | 533,9 | 539,5 | |
Landelijk gemiddelde | 535,6 | 536,1 |
Helaas heeft er geen cito- eindtoets in het schooljaar 2019-2020 plaatsgevonden i.v.m Corona.
Cognitieve resultaten
De uitkomsten van de tussentoetsen worden op individueel niveau, groeps- en schoolniveau geanalyseerd door zowel de leerkrachten als de directie en de intern begeleider. We bekijken hierbij hoe het kind en de groep zich ontwikkelen door recente scores te vergelijken met voorgaande. Daarbij streven we naar continue verbetering. Op de inspectiekaarten in Parnassys is zichtbaar dat de cognitieve resultaten van onze school op vrijwel alle vakgebieden boven de norm van de Onderwijsinspectie liggen.
Na groep 8 zal uw zoon/dochter zijn/haar schoolloopbaan voortzetten op het voortgezet onderwijs. In de loop van het schooljaar zal de leerkracht van groep 8 een advies geven. Dit advies is gebaseerd op observaties, cijfers, de scores van het Cito-leerlingvolgsysteem en overleg met collega’s. Nadat dit besproken is met de ouders geeft de school uiterlijk 1 maart het advies van de leerkracht door aan het voortgezet onderwijs (VO). Leerlingen moeten namelijk uiterlijk 1 maart ingeschreven staan.
Alle leerlingen in groep 8 van het basisonderwijs moeten verplicht een eindtoets maken. Deze eindtoets meet de kennis die leerlingen hebben op het gebied van taal en rekenen. Binnen de Veluwse Onderwijsgroep is gekozen voor de eindtoets van Cito. De eindtoets laat zien in welke mate leerlingen de referentieniveaus beheersen. Ook toont de eindtoets aan welk type vervolgonderwijs bij een leerling past. De eindtoets is dus een hulpmiddel om vast te stellen of het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs goed op elkaar aansluiten. De eindtoets is geen examen. Leerlingen kunnen niet slagen of zakken voor de toets. Mocht de uitslag van de cito eindtoets aanzienlijk hoger uitvallen dan het advies van de basisschool; dan kan de leerkracht van groep 8 beslissen om het advies naar boven bij te stellen. Het advies kan echter niet naar beneden bijgesteld worden. Daarnaast zal de school u op de hoogte houden van de open dagen van alle middelbare scholen in Apeldoorn. Een uitgebreide procedurebeschrijving krijgt uw zoon/ dochter mee aan het begin van het schooljaar in groep 8. In de groepen 7 geven wij ouders al informatie over de diverse onderwijssoorten en data van open dagen in het voortgezet onderwijs.Tevens ontvangen de ouders en leerlingen in groep 7 een voorlopig advies.
In het overzicht hieronder ziet u naar welke vorm van onderwijs onze leerlingen de afgelopen jaren zijn gegaan.
Schooltype | 2017/2018 | 2018/2019 | 2019/2020 |
Praktijkonderwijs | 2 | – | 1 |
VMBO-BL | 3 | 3 | 6 |
VMBO-KL | 9 | 1 | 7 |
VMBO-KL t/m TL | – | 9 | – |
VMBO-TL | 12 | 6 | 8 |
Havo | 8 | 8 | 12 |
Havo/VWO | 2 | 5 | – |
VWO | 9 | 13 | 12 |
We willen natuurlijk graag weten of de keuze voor de kinderen juist is geweest. Elk jaar is er overleg met de brugklasmentor over de leerlingen die naar het voortgezet onderwijs zijn gegaan. We bespreken dan ook onze oud-leerlingen die onderwijs op die school volgen. Ook ontvangen wij van alle middelbare scholen overzichten van de prestaties van onze oud-leerlingen.
Als u wilt weten of onze school voor uw kind geschikt is, nodigen we u van harte uit om op de open dag te komen of een afspraak te maken met onze directeur.
Tijdens dit gesprek kunt u uw vragen stellen, de directeur vertelt over onze school en leidt u rond. Als u kiest voor onze school dan kunt u de aanmeldprocedure volgen.
U wilt uw kind aanmelden voor onze school? Dank u wel voor het vertrouwen in ons onderwijs.
De plaatsingsmogelijkheden op de Hertog van Gelre zijn beperkt. Bij de plaatsing wordt gekeken naar groepsgrootte en zorgzwaarte in een groep. Alle leerkrachten van de school moeten de kinderen goed onderwijs kunnen geven.
Als er meer kinderen zijn aangemeld dan wij als school plek hebben, dan treedt de toelatingsprocedure in werking. Wij geven voorrang aan kinderen die al een broertje of zusje op school
Voor de schooljaren 2020-2021 en 2021-2022 is er geen ruimte meer voor nieuwe leerlingen bij de kleuters.
Toekomstige ouders kunnen hun kind wel op een wachtlijst plaatsen. Ouders van de wachtlijst worden benaderd wanneer een leerling uit de betreffende groep verhuist of om andere redenen de school verlaat. In de overige groepen kunnen er beperkt leerlingen worden aangenomen.
Als uw kind jonger dan drie jaar is, kunt u een vooraanmelding doen. U kunt wettelijk geen rechten ontlenen aan een vooraanmelding. Vanaf drie jaar kunt u uw kind officieel aanmelden. Ouders die een vooraanmelding hebben gedaan, ontvangen een intakeformulier hiervoor. U kunt uw zoon of uw dochter middels dit intake formulier officieel aanmelden bij ons op school. We streven ernaar u binnen 6 weken na ontvangst van deze aanmelding te laten weten of onze school uw kind kan toelaten; in enkele gevallen duurt de berichtgeving maximaal 4 weken langer.
We vinden het heel belangrijk dat uw kind zich veilig gaat voelen in de nieuwe klas, want dat is een voorwaarde om tot leren te komen. Om rustig te wennen aan onze school en de klas komt uw kind voor de eerste lesdag een aantal dagdelen wennen in de klas. De leerkracht legt dan allerlei praktische zaken uit aan u en uw kind, zoals: waar hangen de jassen? Hoe ziet de dagstart eruit? Hoe werkt het kiesbord? In de kring stellen alle kinderen zich aan uw kind voor door hun naam te noemen. Daarna gaat uw kind lekker buiten spelen, een werkje maken of een spelletje doen.
Wilt u uw kind inschrijven op onze school? Onze procedure is dat u contact opneemt voor een kennismakingsgesprek en een rondleiding. Bij uw bezoek krijgt u een informatiepakketje mee. Is uw kind jonger dan 3 jaar dan ontvangt u een voorlopige inschrijving. De definitieve aanmelding volgt na de ontvangst van het intakeformulier dat u automatisch van ons krijgt als uw kind 3 jaar is geworden. Naar aanleiding van dit ingevulde intakeformulier en de eventuele warme overdracht van de voorschoolse opvangt volgt de definitieve inschrijving. Is het kind een zij-instromer dan neemt de IB-er, na het kennismakingsgesprek, contact op met de huidige school van het kind. Binnen zes weken na uw schriftelijke inschrijving neemt onze school een beslissing over de toelating van uw kind.
Met de komst van de Wet passend onderwijs hebben alle scholen in Nederland een zorgplicht. Dat betekent dat scholen ervoor moeten zorgen dat iedere leerling die op hun school zit of die zich bij hun school aanmeldt een passende onderwijsplek binnen het samenwerkingsverband (SWV) van de school krijgt. Onze school werkt samen in het SWV Passend Onderwijs Apeldoorn.
Mocht onze school uw kind niet voldoende kunnen begeleiden, dan is het dus onze plicht om samen met u een andere basisschool binnen het SWV te zoeken die wel aan de onderwijsbehoefte van uw kind voldoet. De termijn hiervoor is zes weken, soms kan deze één maal verlengd worden met vier weken. Alle scholen binnen het SWV hebben een ondersteuningsprofiel waarin beschreven staat welke ondersteuning zij kunnen bieden aan leerlingen. Lees in ons ondersteuningsprofiel wat u mag verwachten van onze school.
Schoolondersteuningsprofiel
Voor een plaatsing op het speciaal basisonderwijs (SBO) of speciaal onderwijs (SO) moet onze school bij het SWV een toelaatbaarheidsverklaring aanvragen. Met deze verklaring heeft een leerling recht op plaatsing op het SBO van het SWV of SO in heel Nederland. Onze school werkt nauw samen met SBO De Vorm, de school voor katholiek speciaal basisonderwijs van de Veluwse Onderwijsgroep.
Een leerling mag pas geweigerd worden als de school aan de zorgplicht, zoals hierboven beschreven, heeft voldaan. Een andere reden kan zijn dat er op school van aanmelding geen plek is of als de ouders weigeren te verklaren de grondslag van het onderwijs van de school te respecteren.
Bij verhuizingen buiten de regio gelden dezelfde regels; ouders melden hun kind aan op de school van hun voorkeur. Deze school bekijkt of ze het kind een passende plek kan bieden. Kan de school uw kind niet toelaten, dan biedt ze binnen zes weken een plek aan op een andere school waar het kind wel geplaatst kan worden. De school mag deze termijn één keer met maximaal vier weken verlengen. Verder blijft uw kind ingeschreven op een school totdat een andere school bereid is hem of haar in te schrijven. Kortom, de zorgplicht gaat in bij schriftelijke aanmelding op de nieuwe school.
Op de Hertog van Gelre werken wij met een zogeheten 5-gelijke dagen rooster. Elke schooldag gaan alle leerlingen van 08.30-14.00 uur naar school. Indien er een uitzondering op deze regel is, lezen ouders dit in de jaarkalender óf in de nieuwsbrief.
De eerste 10 minuten van elke ochtend zijn inlooptijden, zodat we om 08.30 uur meteen kunnen starten met het geven van onderwijs. Vanaf 8.15 uur zijn de kinderen welkom op het schoolplein. Vóór die tijd is er nog geen toezicht vanuit het team. Wel zijn er eventueel kinderen van de voorschoolse opvang op het plein, die onder eigen toezicht spelen.
Om 08.20 uur gaan de deuren open zodat de kinderen rustig naar binnen kunnen komen en de lessen om 08.30 uur kunnen starten
Het minimum aantal lesuren van groep 1 tot en met 8 is wettelijk vastgesteld op 7520 uur. Vanwege het continurooster verdeelt de Hertog van Gelre dit op gelijke wijze over alle schooljaren: leerjaar 1 en 2: 945 en leerjaar 3 t/m 8: 950 uren per jaar.
Schoolvakanties 2020-2021
Herfstvakantie | 19 oktober t/m 23 oktober 2020 |
Kerstvakantie | 21 december 2019 t/m 1 januari 2021 |
Krokusvakantie | 22 februari t/m 26 februari 202 |
Goede vrijdag en Pasen | 2 t/m 5 april 2021 |
Meivakantie | 26 april t/m 7 mei 2021 |
Hemelvaart | 13 mei en 14 mei 2021 |
Pinksteren | 24 mei 2021 |
Zomervakantie | 19 juli 2021 t/m 27 augustus 2021 |
Tijdens studiedagen is uw kind ook vrij. In 2020-2021 gaat het om de volgende dagen:
26 oktober 2020 | Alle groepen vrij |
18 november 2020 | Alle groepen vrij |
4 december 2020 | Groepen 1/2 om 12 uur vrij |
19 februari 2021 | Groepen 1/2 om 12 uur vrij |
1 maart 2021 | Alle groepen vrij |
1 april 2021 | Alle groepen vrij |
25 mei 2021 | Alle groepen vrij |
16 juli 2021 | Alle groepen vrij |
Verlof kunt u twee weken van tevoren aanvragen bij de directeur van de school (calamiteiten uitgezonderd). Als een leerling zonder toestemming afwezig is, zal de directeur dit melden bij de leerplichtambtenaar.
U kunt hier een formulier verlofaanvraag maximaal 10 dagen downloaden.
U kunt hier een formulier verlofaanvraag meer dan 10 dagen downloaden.
Houdt u er rekening mee dat een verlofaanvraag uiterlijk 6 weken van tevoren ingediend moet worden. In Nederland zijn alle kinderen vanaf 5 jaar leerplichtig. Ook voor verlof van kinderen op 4-jarige leeftijd vragen wij u het verlof aan te vragen (kennis te geven). Hiermee kunnen wij op een juiste manier afwezigheid registreren.
Voor vakantieverlof (buiten de schoolvakanties) gelden de volgende regels:
● Ieder kind heeft recht om minimaal 10 aaneengesloten dagen per schooljaar met het gezin op vakantie te gaan. Soms kan dat niet in de schoolvakanties door de specifieke aard van het beroep van (één van) de ouders. Ouders kunnen dan bij directie per schooljaar slechts eenmalig extra verlof aanvragen voor maximaal 10 aaneengesloten dagen.
● Vakantie onder schooltijd is mogelijk als ouders seizoensgebonden werkzaamheden in bedrijfstakken hebben met een piekdrukte in de vastgestelde vakantieperiodes.
● Dit bovenstaande moet aantoonbaar gemaakt worden met een voldoende onderbouwde werkgevers– of accountantsverklaring. Daarin moet staan dat een vakantie in de reguliere vakantieperiodes van 2 weken of meer leidt tot niet te overkomen bedrijfseconomische problemen. Alleen de verklaring dat gedurende de schoolvakanties een belangrijk deel van de omzet wordt behaald is dus niet voldoende.
● Voor verlof in de eerste twee weken na de zomervakantie mag geen toestemming worden gegeven.
Gewichtige omstandigheden
● Verhuizing; 1 dag
● Bijwonen van huwelijk van bloed– of aanverwanten tot en met de 3e graad: maximaal 2 schooldagen als er ver gereisd moet worden; eigen dorp/stad maximaal 1 dag. Dit geldt dus niet voor huwelijken van buren/goede vrienden enz. Trouwkaart als bewijs; bij twijfel kan gevraagd worden om kopie trouwakte.
● Bij ernstige levensbedreigende ziekte zonder uitzicht op herstel van bloed– of aanverwant tot en met de derde graad.
● Bij overlijden van bloed of– aanverwant: 1e graad max. 5 schooldagen, 2e graad max. 2 schooldagen, 3e graad maximaal 1 schooldag.
● 25, 40, 50 jarig ambtsjubileum en 12,5; 25; 40; 50 en 60 jarig huwelijksjubileum van ouders en grootouders: maximaal 1 schooldag.
Niet in aanmerking komen:
● Familiebezoek in buitenland
● Vakantiespreiding problemen (broers/zussen in andere regio’s)
● Goedkope vliegtickets
● Al aangeschafte vliegtickets
● Verkeersdrukte
● Wereldreis
● Sabbatical
Graden van verwantschap gezien vanuit het kind:
● 1e graad: papa en mama
● 2e graad: broers, zussen, opa’s en oma’s
● 3e graad: ooms, tantes en overgrootouders
● 4e graad: neefjes en nichtjes
De school toetst enkel en alleen of de aanvraag passend is binnen de leerplichtwet. De leerplichtambtenaar kijkt waar nodig mee en kan rechtstreeks met u contact opnemen bij twijfel/vragen.
Morellenlaan 47
7322 JS Apeldoorn
telefoon:
(055) 366 52 98
e-mail:
info@hertogvgelre.nl
Deze school maakt deel uit van veluws onderwijsgroep