03 april
Bij de Hertog van Gelre hechten we veel waarde aan een open en veilige werksfeer en leeromgeving voor leerlingen, ouders en leerkrachten. Tijdens onze lessen willen we kinderen de kracht van hun eigen kunnen laten ervaren en hen stimuleren om op het juiste moment eigen verantwoordelijkheid te nemen. We vinden het belangrijk dat kinderen respect hebben voor zichzelf, voor verschillen tussen mensen en dat ze leren dat situaties te veranderen zijn.
Missie: We willen uw kind een zo fijn en leerzaam mogelijke basisschooltijd bieden. Om dat te bereiken, handelen we volgens de volgende visie:
De Hertog van Gelre is een school waar leerlingen, ouders en leerkrachten zich gewaardeerd en veilig voelen. Vanuit deze essentiële basisgevoelens kun je als mens, op zowel cognitief als sociaal-emotioneel gebied, tot leren komen.
Volgens onze visie is ieder kind uniek. Wij zien het als onze taak om elk kind vanuit zijn authenticiteit zo optimaal mogelijk te laten groeien. Dit doen wij door goed te observeren en helder te communiceren waardoor er sprake is van een gedeelde verantwoordelijkheid.
We leren de kinderen respect te hebben voor zichzelf en elkaar en positief om te gaan met verschillen in mening, gewoontes, levensbeschouwing, sekse en cultuur.
Wij bereiden onze kinderen voor op de toekomst en werken samen aan vaardigheden die deze tijd en de toekomst van ze vragen.
De kernwaarden van de school zijn:
De scholen van de Veluwse Onderwijsgroep zijn open katholieke scholen. Er is ruimte voor andere geloofsovertuigingen en voor mensen die kennis willen maken met onze overtuiging. Concreet betekent dit dat onze scholen zorgvuldig omgaan met het geloof en met de daaruit volgende opvattingen over waarden en normen. We maken die opvattingen zo duidelijk mogelijk binnen de dagelijkse praktijk van ons onderwijs. Identiteit is voor ons een vertrekpunt, geen eindpunt. Onze scholen besteden aandacht aan de Bijbel, zonder daar evangeliserend of diskwalificerend mee om te gaan. Uiteindelijke keuzes worden, naar onze overtuiging, gemaakt door de ouders en hun kind(eren), niet door de school. De groepen 1 t/m 3 gebruiken Trefwoord, de groepen 4 t/m 8 werken met Hemel en Aarde.
De Hertog van Gelre is onderdeel van de Veluwse Onderwijsgroep, een door talent en ambitie gedreven organisatie die er in de eerste plaats is voor de leerling. Wij geven leerlingen de ruimte en de mogelijkheden hun talenten te ontdekken en zichzelf zodanig te ontwikkelen dat zij daar nu en later zo optimaal mogelijk gebruik van kunnen maken. Medewerkers blijven zich daarvoor ook als professional ontwikkelen. Onderwijs is onze kerntaak en dit is gericht op het heden en de toekomst van de leerlingen. Ons onderwijs verbindt hen met de samenleving.
Bijna 2.000 medewerkers zetten zich dagelijks in voor onze ruim 13.000 leerlingen. Iedere leerling op onze vijftien basisscholen, één school voor het speciaal onderwijs en elf middelbare scholen voorzien wij van een breed onderwijsaanbod. Hierdoor krijgen zij allemaal gelijke kansen en worden zij uitermate gestimuleerd om hun eigen talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Zo kunnen zij deze delen met anderen. Wij staan stil bij resultaten, vieren successen, maar blijven kritisch kijken naar wat beter kan en moet.
Sector directeur primair onderwijs
Dhr. Gert Visser
E-mail: g.visser@veluwseonderwijsgroep.nl
Tel: (055) 577 97 51
Voorzitter college van bestuur
Dhr. P. Eckringa
E-mail: info@veluwseonderwijsgroep.nl
Tel: (055) 577 97 99
Op de Hertog van Gelre zijn de groepen als volgt verdeeld:
In de kleutergroepen zitten kleuters van verschillende leeftijden bij elkaar. Door oudste en jongste kleuters bij elkaar te plaatsen, kunnen kinderen elkaar binnen het groepsproces ondersteunen en begeleiden. We starten met drie gecombineerde kleutergroepen 1/2. Vanaf januari beginnen we met een instroomgroep. Vanaf groep 3 werken we met homogene groepen; leerlingen van ongeveer dezelfde leeftijd zitten bij elkaar en volgen hetzelfde lesprogramma. De lesstof wordt voor veel vakken, zeker de basisvakken, gedifferentieerd aangeboden.
Leerlingen die extra oefening nodig hebben, maar ook leerlingen die uitgedaagd moeten worden, krijgen aparte lesstof. Er zitten gemiddeld 25 leerlingen in een groep.
De Hertog van Gelre heeft een continurooster met vijf gelijke dagen van 08.30-14.00u. De hoofdreden van de keuze voor een continurooster is het centraal stellen van het welbevinden van het kind. Het kind ziet op deze manier één vertrouwd gezicht gedurende de schooldag. Daarnaast kunnen wij het kind op de meest productieve uren gedurende de dag onderwijs geven.
Op school vinden na 14.00 uur diverse buitenschoolse activiteiten plaats. Verschillende aanbieders zorgen voor een gevarieerd aanbod. zoals schaken en typeles. De school zorgt voor de locatie, maar is niet de verantwoordelijke partij. Ouders waarvan de kinderen meedoen aan een activiteit, hebben zelf contact met de aanbieder en gaan hiermee een verbinding aan.
Visie op ‘leren met ICT’
Het werken met ICT als hulpmiddel is een logisch gevolg van onze algemene visie en luidt als volgt:
De mogelijkheden van ICT in het onderwijs worden steeds groter en interessanter. Daarom willen we al onze leerlingen vertrouwd maken met ICT. Nieuwe vormen van informatieverwerking en nieuwe communicatiemethoden hebben hun intrede gedaan en gaan in de toekomst een steeds belangrijkere rol spelen. We willen de kinderen hierop voorbereiden. Het ontwikkelen van digitale vaardigheden is hier een belangrijk onderdeel van, evenals mediawijsheid. Door gerichte integratie van ICT wordt het onderwijs verrijkt, verbeterd en aantrekkelijker gemaakt voor de leerlingen en leerkrachten.
In ons onderwijs sluiten we op bovenstaande aan door middel van een doorgaande leerlijn met betrekking tot ICT-vaardigheden en mediawijsheid. Hierin wordt veelvuldig gebruik gemaakt van laptops, Chromebooks en iPads. Leerlingen op de Hertog van Gelre gebruiken ICT om te presenteren, verwerken en automatiseren. Ons doel is om onze leerlingen na groep 8 af te leveren als ICT-bewuste mensen die om kunnen gaan met de mogelijkheden en gevaren van de digitaliserende maatschappij.
De basis van ons onderwijs is het leerstofjaarklassensysteem. Behalve in de klas, werken kinderen ook regelmatig buiten de groep aan (uitdagende) opdrachten. Zelfstandigheid en samenwerking worden in toenemende mate belangrijk om zich goed staande te kunnen houden in een samenleving waarin de individuele mogelijkheid om keuzes te maken van het grootste belang is. ICT maakt het mogelijk zelfstandig en minder klas- en groepsafhankelijk te werken. Onderwijs in ICT-vaardigheden speelt hierbij een essentiële rol. Onze school is voorzien van een dekkend Wifi-netwerk. Wij kijken daarnaast met de kinderen welke apps geschikt zijn voor ons onderwijs en we gebruiken laptops, chromebooks en laptops. Verder is er een doorgaande leerlijn binnen de school wat betreft ICT. Dat begint met het leren omgaan met de muis en het opstarten van een computer. Ook starten we vanaf groep 1 al met leren programmeren. Daarvoor zetten we uitdagende en educatieve materialen in, zoals bijvoorbeeld de Bee Bots.
Ons onderbouwonderwijs kenmerkt zich door een veilige leeromgeving. Sociale en emotionele ontwikkeling van het kind staan centraal. Exploreren, experimenteren en ontdekken zijn sleutelbegrippen in ons onderwijs aan jonge kinderen. Ons onderwijs gaat uit van de belevingswereld van het jonge kind. Kinderen leren pas echtr als ze betrokken zijn. Zelfvertrouwen is een essentiële voorwaarde voor optimale ontwikkeling. Zelfredzaamheid vinden wij één van de belangrijkste doelen in de onderbouw.
Binnen de onderbouw is een duidelijke structuur en wordt gewerkt vanuit het standpunt dat kinderen behoefte hebben aan orde en regelmaat. In de groepen 1 en 2 wordt gewerkt vanuit thema’s die lopen van vakantie tot vakantie. Deze thema’s sluiten aan bij de leefwereld en interesse van de leerlingen. In de klassen en de kleuterhal zijn speel-/werkhoeken en ontwikkelingsmateriaal aanwezig. Kinderen kunnen zelf hun activiteiten kiezen door middel van het planbord. Elke klas beschikt over een digibord. Taalontwikkeling en communiceren zijn centrale doelen in de onderbouw. Daarnaast vinden wij het ontwikkelen van creativiteit, werken met ontwikkelingsmateriaal, taakgerichtheid en systematische woordenschatontwikkeling belangrijke doelen.
Ons onderwijs besteedt veel aandacht aan ontluikende/beginnende geletterdheid en gecijferdheid. Onze leerdoelen worden in een themaplan verwerkt en periodiek geëvalueerd. In groep 1 en 2 wordt projectmatig gewerkt en voor een deel ontwikkelingsgericht. Wij volgen de leerlingen met het ontwikkelingsvolgmodel. Hierin worden allerlei aspecten van de ontwikkeling in de vorm van ontwikkelingslijnen met ontwikkelingsfasen uitgewerkt. Ouders worden betrokken bij de gang van zaken binnen de groep en zijn op de hoogte van het thema. Om de ontwikkeling van het jonge kind goed te kunnen volgen en te observeren, registreren de leerkrachten systematisch. Het gaat hier om sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling. Er vindt een individuele taal- en rekenscreening plaats door de eigen leerkracht.
Ook in de kleuterbouw wordt gewerkt met het digitale schoolbord en I-pads. In de kleuterhal hangt een groot touchscreen waar kleuters mee kunnen werken en ook in de klassen hangen touchscreens. Er is ook tijd voor beweging. Wekelijks zijn er in het speellokaal twee gymlessen waarin we extra aandacht besteden aan de motorische vaardigheden van het jonge kind. Uiteraard hebben we ook aandacht voor de ontwikkeling van de sociale vaardigheden. Tijdens het spelen en werken leren kinderen samen te spelen, materialen te delen en contact met elkaar te maken. We verzorgen in alle groepen de Kanjertraining. Hierop komen we verder in deze schoolgids terug.
Uw kind is nog niet zindelijk? Een ongelukje kan gebeuren en we doen daar dus ook niet moeilijk over. Sterker nog: de school beschikt over reservekleding, die we in dat geval uw kind kunnen aantrekken. Wanneer er echter sprake is van een structureel probleem, liggen de zaken anders. U kunt begrijpen, dat je van de leerkracht niet verlangen kunt, dat hij/zij de groep steeds opnieuw alleen moet laten om een kind te verschonen. De veiligheid van andere kinderen is dan in het geding. Wanneer uw kind nog niet zindelijk is, mag een basisschool uw kind weigeren. In overleg met de leerkracht van de groep kunt u proberen een oplossing te vinden. Dit kan zijn:
In groep 1/2 wordt gewerkt aan beginnende geletterdheid. Dit betekent dat er veel aandacht wordt besteed aan de taalontwikkeling van de kinderen. Het doel is niet kleuters al te leren schrijven en lezen. Wel worden de kleuters op een speelse manier voorbereid op het taal- en leesonderwijs in groep 3. Er wordt veel voorgelezen, gestempeld en ‘geschreven’. Er worden spelletjes met letters, klanken en woorden gedaan. De juf schrijft woorden of zinnen bij tekeningen van de kinderen en er wordt gerijmd. De klankmuur van Lijn 3 is in elke kleutergroep te vinden. De kinderen worden spelenderwijs bewust gemaakt van klanken en letters.
De methode Kleuterplein gebruiken wij als bronnenboek/leidraad voor onze thema’s.
In de eerste fase van het leren lezen is het leren van de klank-tekenkoppelingen het belangrijkste. Het tempo komt later. De tweede fase begint als het kind alle letters kent. Het kind gaat dan leren om korte woorden in één keer te lezen en ook om langere woorden te lezen. Uiteindelijk kan een kind zo goed en vlot lezen dat het niet meer alle woorden hardop hoeft te verklanken. Je ziet dat het steeds vaker ‘in zijn hoofd’ leest; de periode van voortgezet technisch lezen is aangebroken. We maken hierbij gebruik van de methode Lijn 3.
In de onderbouw hebben de leerlingen een stevige basis gelegd voor de middenbouw. Vanaf groep 3 maakt het spelend leren langzaam plaats voor het leren. In de loop der jaren leren de leerlingen steeds zelfstandiger te werken. Vanaf groep 4 krijgen de kinderen incidenteel huiswerk mee, vanaf groep 6 met enige regelmaat en in de groepen 7 en 8 wordt dit verder uitgebreid. De huiswerkopdrachten variëren van het leren van woordjes en topografie tot het voorbereiden van een boekbespreking/spreekbeurt en het uitwerken van werkstukken. Vanaf groep 7 wordt voor het noteren van het huiswerk een schoolagenda gebruikt ter voorbereiding op de middelbare school. Alle groepen hebben een digitaal schoolbord.
Onze school werkt onder andere opbrengst gericht. We analyseren toetsgegevens grondig en bieden aan de hand van deze analyses onderwijs op maat.
In het taalonderwijs breiden leerlingen hun woordenschat uit en leren ze woorden foutloos schrijven. Daarnaast leren ze hoe je een goedlopende zin schrijft. In de hogere groepen gaan leerlingen ook zinnen ontleden en woorden benoemen. Daarnaast leren kinderen hoe ze zowel mondeling als schriftelijk hun eigen mening onder woorden kunnen brengen. In groep 3 wordt gewerkt met Lijn 3. In groep 4 t/m 8 werken we met de nieuwste versie van Taal Actief. Binnen ons spellingonderwijs werken we vanaf groep 3 met de methode Staal.
Binnen ons leesonderwijs onderscheiden we beginnende geletterdheid, aanvankelijk technisch lezen, voortgezet technisch lezen en begrijpend lezen. Het maken van leeskilometers vinden wij erg belangrijk. Om achterstanden op leesgebied te voorkomen, werken we met de methode Bouw! Bouw is een online leesinterventie programma dat effectief ondersteuning biedt bij beginnende geletterdheid en leren lezen. Het programma helpt kinderen die een risico lopen op problemen met lezen en spellen inzicht te krijgen in alfabetische principes als teken-klank koppeling, fonemisch bewustzijn en het lezen van steeds langere woorden. Bij de begeleiding maken we gebruik van tutors uit groep 7 en 8 en hulp van ouders.
Bij dit proces staat het lezen van moeilijkere woorden centraal. Daarnaast gaan de kinderen steeds sneller teksten lezen. Er wordt gewerkt met instructiemomenten door de leerkracht, stillees– en verwerkingsmomenten. Dit gebeurt op niveaus in de klas. Daarnaast besteden we aandacht aan leesbeleving (o.a. de leeskring) en leesplezier. Wij vinden het heel belangrijk dat leerlingen het lezen leuk vinden. Met het onderdeel leesbeleving bevorderen we het leesplezier en wekken we interesse voor kinderliteratuur en -poëzie. In iedere groep is een bibliotheek waar kinderen boeken kunnen kiezen om zelfstandig te lezen. Daarnaast heeft elke groep een pasje om boeken te lenen in de bibliotheek. Ook wordt in alle klassen dagelijks voorgelezen, zodat kinderen kennismaken met verschillende genres en schrijvers.
In het schooljaar 2023-2024 gaan we starten met een nieuwe methode ‘voortgezet technisch lezen’.
Vanaf groep 4 werken we met de begrijpend lezen methode Nieuwsbegrip. Hierbij leren kinderen een tekst lezen vanuit verschillende leesmanieren (strategieën). Er wordt gebruik gemaakt van actuele berichten, waardoor kinderen gemotiveerd zijn om te lezen.
Naast dat we leerlingen leren duidelijk te schrijven, is er binnen het schrijfonderwijs ook veel aandacht voor het schrijven van verschillende soorten teksten in verschillende schrijfstijlen. De kleuters maken al kennis met letters en cijfers in de speciale schrijfhoek. De methodes Kleuterplein, Schrijfdans en Klinkers worden gebruikt als bronnenboek voor het schrijfonderwijs. De leerlingen van groep 2 worden met grof- en fijnmotorische bewegingen voorbereid op het schrijven in groep 3. Dit gebeurt met behulp van muziek, rijmpjes, dans en fantasietekeningen. Vanaf groep 3 gaan we verder met schrijfpatronen, schrijfletters en letterverbindingen. Als leerlingen in staat zijn woorden te schrijven, maken we de stap naar het formuleren van zinnen en het samenstellen van verschillende teksten. Binnen ons schrijfonderwijs hebben we ook aandacht voor creatief schrijven. Leerlingen schrijven bijvoorbeeld opstellen en gedichten.
De wereld ontwikkelt zich snel en via de moderne media krijgen kinderen meer informatie te verwerken dan ooit. Informatie uit allerlei verschillende bronnen kunnen selecteren, beoordelen, verwerken en toepassen is in onze moderne maatschappij onmisbaar. Deze studievaardigheden oefenen kinderen met de methode Blits.
In onze missie/visie staat beschreven dat wij het belangrijk vinden om leerlingen uit te dagen hun talenten te ontwikkelen en dat wij hen ondersteuning bieden wanneer dit nodig is. Wij hebben binnen onze school een meerbegaafdheidsspecialist die leerkrachten adviseert en ondersteunt als uw kind moeite heeft op leergebied of juist wat meer aan kan dan de reguliere lesstof. Er zijn diverse uitdagende materialen aanwezig bij ons op school, speciaal voor leerlingen die bovengemiddeld presteren. Omdat wij het belangrijk vinden dat ieder kind zo veel mogelijk binnen de eigen groep blijft, worden deze leerlingen door de eigen leerkracht begeleid wanneer zij werken aan bijvoorbeeld Acadin, Rekentijgers of Sterrenwerk Taal. Samen met u en uw kind kijken we naar de best passende begeleiding. Zo kan het bijvoorbeeld ook zijn dat uw kind lessen aangeboden krijgt in een van de Eurekagroepen binnen onze stichting. Dit houdt in dat uw zoon/dochter eens in de zoveel tijd op een andere locatie deelneemt aan uitdagende lessen. Binnen onze stichting werken wij met bovenschoolse coaches die wij kunnen raadplegen bij lastige casussen.
Bij groep 1/ 2 wordt de basis gelegd voor het leren rekenen. Kleuters hebben vaak van nature interesse in cijfers en getallen. Ze ontwikkelen op een natuurlijke manier getalbegrip.
In de dagelijkse praktijk betekent dit dat de kleuters door geplande en spontane rekenactiviteiten rekenen aangeboden krijgen. Hierbij maken de leerkrachten gebruik van de map gecijferd bewustzijn, de materialen van Met Sprongen Vooruit en ander ontwikkelingsmateriaal.
Voor het rekenen in groep 3 t/m 8 wordt de nieuwe methode Pluspunt gebruikt.
Rekenen komt iedere dag aan bod. Per blok worden 4 nieuwe doelen aangeboden in de instructie. Dit gebeurt in de werkboekkant van het boek. Kinderen verwerken deze onder begeleiding van de leerkracht. In het aansluitende blok komen de doelen terug, maar dan bij het zelfstandig werken (conditietraining). Pas aan het einde van dat blok wordt in week 3 de toets afgenomen over die doelen. De conditietraining is dus bedoeld om basisvaardigheden te automatiseren en toetsdoelen te oefenen.
Elke week wordt in de peilingles gekeken of de kinderen de doelen goed beheersen. Als dat niet zo is dan krijgen ze daar in de laatste week extra instructie op. De laatste week van het blok wordt dus gebruikt om extra instructie te geven op de doelen die ze net geleerd hebben. Voor kinderen die hebben laten zien het goed te beheersen, is er verrijkingsmateriaal. De verwerking kan op papier of digitaal verwerkt worden.
Elke jaargroep heeft zijn eigen Rekenlab. In de Rekenlabs worden kinderen uitgedaagd om rekenwiskundige vraagstukken op te lossen. Hierbij maken ze gebruik onderzoekend en ontwerpend leren. Het is ingedeeld in schoolbrede thema’s, waardoor het goed mogelijk is om met de hele school tegelijkertijd aan de Rekenlabs te werken. De kinderen kunnen binnen het Rekenlab makkelijk op diverse niveaus werken en samenwerken.
Tevens worden de rekenlessen verrijkt met de drempelspellen en de materialen van Met Sprongen Vooruit. Verschillende leerkrachten hebben deze cursus afgerond.
Elk jaar doen wij met de groepen 1 t/m 8 mee met de Nationale Grote Rekendag. Vanaf groep 4 doen er kinderen mee met de Kangoeroewedstrijd.
Wij geloven dat ieder kind talenten heeft die ontwikkeld kunnen worden. Om overeind te blijven in onze complexe tijd, moeten kinderen echt veel meer kunnen dan lezen, schrijven en rekenen. Het is belangrijk om vaardigheden te ontwikkelen zoals samenwerken, onderzoeken, presenteren, logisch redeneren, kritisch denken en creativiteit. Daarbij is misschien wel het belangrijkst, dat iedereen op zijn eigen tempo kan ontdekken waar hun talent ligt. Want al kun je minder goed meekomen met de rekenles, misschien ben jij wel de beste van de klas met tekenen.
Hoe pakken wij dat aan? Faqta bevat een les met online en offline leermiddelen, waarmee kinderen kennis toepassen in de praktijk. Ze worden geïnspireerd om op onderzoek uit te gaan; ieder op zijn eigen manier en zijn eigen tempo. In het lesprogramma ontdekken kinderen de wereld. Ze werken aan leerdoelen van aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, techniek, topografie, burgerschap en digitale geletterdheid. Tijdens de Faqta-lessen werken de kinderen aan opdrachten waarmee ze onderzoeken, ontwerpen, tekenen en communiceren. Op deze manier ontdekken kinderen welke onderwerpen ze leuk vinden en waar hun talenten liggen. Kinderen die zich op deze manier kunnen ontwikkelen, trekken met voldoende zelfvertrouwen de wereld in.
Bij ons op school is verkeer een belangrijk onderwerp. De leerlingen moeten leren hoe zij rekening moeten houden met andere verkeersdeelnemers. In groep 7 doen de leerlingen een theoretisch en praktisch verkeersexamen. Wij maken vanaf de kleuterbouw gebruik van de materialen van Veilig Verkeer Nederland.
Op de Hertog van Gelre school geloven wij dat cultuureducatie bijdraagt aan de ontwikkeling van een kind. We werken steeds meer aan toekomstbestendige vaardigheden gezien de snel veranderende wereld. Cultuureducatie verruimt daarbij hun blik en grip op de wereld. Dit omdat cultuureducatie het kind leert het eigen creatieve proces te sturen en het eigenaar maakt van eigen processen. De authenticiteit van een kind is daarbij uitgangspunt. Creatief denken en doen vinden we belangrijk waarbij er ruimte is voor verschillende resultaten. We geven cultuureducatie op verschillende manieren een plek in ons onderwijs:
Elk schooljaar nemen alle groepen deel aan het Cultuurmenu. Dat wordt aangeboden door Cultuurwijzer Apeldoorn.
Door deelname aan het Cultuurmenu komt elke leerling in zijn of haar schoolloopbaan met alle disciplines (muziek, drama, dans, beeldende kunst, digitale media, literair en cultureel erfgoed) in aanraking.
Op verschillende momenten in het schooljaar worden er exposities en voorstellingen georganiseerd, waarvoor ouders, broertjes en zusjes, opa’s en oma’s worden uitgenodigd.
Het komend schooljaar zullen de disciplines beeldende vorming, dans en museumbezoek centraal staan.
Ons bewegingsonderwijs bestaat uit verschillende leerlijnen. Vanuit deze leerlijnen is er een breed aanbod van activiteiten, zoals duikelen, zwaaien, springen, balanceren en werpen. Wij proberen deze activiteiten op verschillende niveaus aan te bieden, zodat kinderen tijdens de lessen op hun eigen manier succeservaringen opdoen en er aandacht is voor de verschillen tussen kinderen. Bij spel gaat het om spelvormen en bewegingsactiviteiten, individueel of gezamenlijk, zowel met als tegen elkaar, met de nadruk op veel bewegen. Bewegen op muziek is precies wat de naam al doet vermoeden: leerlingen bewegen op het ritme van de muziek. Elke week krijgen de leerlingen twee keer 45 minuten bewegingsonderwijs. De groep hoeft dan maar één keer naar de gymzaal te lopen, de leerlingen hoeven zich maar één keer om te kleden en de toestellen hoeven maar één keer opgebouwd te worden. Zo is er meer effectieve lestijd. Wij maken gebruik van Trainingshal Welgelegen. Deze hal ligt naast de school. Bij mooi weer kiezen we er soms voor om buiten te gymmen in het Mheenpark.
We werken met vakdocenten.
Engels is niet meer weg te denken uit onze maatschappij en vooral niet uit het bedrijfsleven. In een wereld die steeds meer verbonden raakt door globalisering willen wij onze leerlingen hier nog beter op voorbereiden. Wij hebben op onze school Vroeg Vreemde Talenonderwijs (VVTO). Dit houdt in dat onze kinderen vanaf groep 1 een aantal uren in de week op een speelse manier Engels aangeboden krijgen. Wij werken hierbij met de methode Take it easy. Deze digitale methode maakt gebruik van een native speaker en is interactief in te zetten in ons Engelse onderwijs.
Uit onderzoek blijkt dat de eerste schooljaren van een kind het meest ideaal zijn om Engels aan te leren. Het jong starten met een vreemde taal heeft ook een positief effect op het besef van de eigen Nederlandse taal, met name bij kinderen die minder taalvaardig zijn. Jonge kinderen nemen grammaticale structuren vanzelf op en hebben nog geen moeite met het uitspreken van bepaalde klanken.
Door op jonge leeftijd Engels aan te bieden, krijgen kinderen niet alleen een grote vertrouwdheid met de vreemde taal maar ook een beter begrip voor talen in het algemeen. Kinderen die op jonge leeftijd al twee talen spreken, zullen op latere leeftijd makkelijker andere talen leren. Doordat de kinderen spelenderwijs in aanraking komen met een vreemde taal, krijgen ze plezier in het leren van talen. Dat is voor nu en later een belangrijk voordeel.
Bij al onze activiteiten hebben we oog voor de ontwikkeling van de sociale vaardigheden. Een eigen persoonlijkheid ontwikkelen, leren omgaan met elkaar en het aanleren van sociale vaardigheden komen bij onze activiteiten op school dagelijks aan bod. Om een eigen identiteit, zelfvertrouwen en inlevingsvermogen te ontwikkelen, voeren wij onder meer wekelijks gesprekken, staat praktisch handelen centraal en zetten wij de methode Kanjertraining in. Groepsvorming, respect hebben voor elkaar en positief omgaan met elkaar, vinden wij voorwaarden voor elk kind om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. We starten elk schooljaar met de Gouden Weken, waarin we extra veel aandacht besteden aan het kennismaken met elkaar en elkaars kwaliteiten. Het hele jaar door staan we hierbij stil door middel van verschillende projecten die we ook koppelen aan cultuur. Ook door de week van de lentekriebels en paarse vrijdag.
Op de Hertog van Gelre werken we met de Kanjertraining. Deze methode staat voor het bevorderen van het onderlinge vertrouwen in de groepen. De methode heeft vijf uitgangspunten:
· we vertrouwen elkaar
· we helpen elkaar
· we werken samen
· we hebben plezier
· we doen mee
De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen in combinatie met bijbehorende oefeningen. Al onze leerkrachten zijn gecertificeerd en er zullen wekelijks twee lessen aangeboden worden door de eigen groepsleerkracht van uw kind. Het belangrijkste doel is dat een kind positief over zichzelf en een ander leert denken. Als gevolg hiervan heeft het kind minder last van sociale stress. Ook op langere termijn is dit effect merkbaar. Het blijkt dat veel kinderen zich na het volgen van de Kanjertraining beter kunnen concentreren op school en betere leerresultaten behalen. De verklaring hiervoor is eenvoudig: de Kanjertraining geeft kinderen handvatten in sociale situaties en daardoor komen tijd en energie vrij. Zo bieden wij kinderen een veilige leeromgeving waarin zij zich, vanuit hun eigen authenticiteit, zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen.
Tijdens de catecheselessen spelen we in op de behoefte van mensen om antwoorden te zoeken op zingevingsvragen (waarom?), ethische vragen (wat kan ik in bepaalde situaties doen en wat juist niet?) en esthetische vragen (waarom spreekt mij dit aan? Waarom vind ik dit mooi?: de belevingswaarde). Dit kan bijvoorbeeld gaan over het overlijden van een naaste, oorlog, verbroken relaties, maar ook gelukservaringen zoals het krijgen van een broertje of zusje en het je verwonderen over de natuur. In de lessen komen de eigen ervaringen van kinderen aan bod, maar ook antwoorden op vragen vanuit Christelijke en andere levensbeschouwelijke overtuigingen. Wij werken met de methodes Trefwoord en Hemel en aarde.
Als aanvulling en verdieping op het levensbeschouwelijke onderwijs doen wij mee aan het Bijbelvertelproject. Elk schooljaar komt iemand op school een bijbelverhaal vertellen volgens de Godly Play methode. De wijze van vertellen nodigt kinderen uit om het verhaal mee te beleven en het een persoonlijke betekenis te geven. Er is ruimte voor de eigen spiritualiteit van kinderen. Vragen stellen, stilte en creatieve verwerking spelen hierbij een belangrijke rol.
Onze school probeert leerlingen een actieve houding mee te geven als het gaat om burgerschap. In de klas en op het schoolplein komt het kind in aanraking met gebeurtenissen die ook voorkomen in de samenleving. Wij oefenen daarom met de kinderen hoe zij kunnen omgaan met verschillende situaties, hoe zij zich bewust worden van hun gedrag en hoe zij vertrouwen in zichzelf krijgen. Ten slotte leren we kinderen respectvol om te gaan met seksualiteit en met (seksuele) diversiteit binnen de samenleving en de school.
De voorschoolse- en buitenschoolse opvang worden ook georganiseerd door MAM’s Kinderopvang. De opvang vindt plaats in twee lokalen in de nieuwbouw van de school. Dagelijks wordt er een uitdagend en gevarieerd programma aangeboden. Voor meer info m.b.t. VSO en/of BSO zie www.mamskinderopvang.nl/hertogvangelre.
Ons team bestaat uit een directeur, bouwcoördinatoren, leerkrachten, intern begeleiders, taal-leesspecialisten, rekenspecialisten, gedragsspecialisten, een meerbegaafdheidspecialist, een ICT-coördinator, conciërges en een administratief medewerker.
De locatiedirecteur is integraal verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken op school. Bouwcoördinatoren vertalen schoolbeleid naar hun bouw en specificeren hun plannen in een jaarplan voor de bouw. Leerkrachten zijn verantwoordelijk voor de zorgstructuur in de klas. Elke klas heeft één of twee leerkrachten. De intern begeleiders (IB’ers) zijn verantwoordelijk voor de zorgstructuur van de school en coachen de leerkrachten bij de (speciale) leerlingenzorg en het klassenmanagement.
Op de Hertog van Gelreschool geven we studenten van de Lerarenopleiding Basisonderwijs (de PABO) de gelegenheid, praktische opdrachten van hun studie uit te voeren. Pabostudenten van de Katholieke PABO Zwolle lopen een bepaalde periode mee met een leerkracht. De groepsleerkracht is verantwoordelijk voor wat er in de klas gebeurt.
Vierdejaars studenten kunnen bij ons op school een WPO- of LIO-stage doen. Na een inwerkperiode zal de student zelfstandig voor de klas staan. De student zal hierbij gecoacht worden door een leerkracht (mentor) en een stagebegeleider.
Daarnaast is het ook mogelijk om vanuit andere opleidingen een stage te lopen. Samen met het MT zal bekeken worden of er een stageplek geregeld kan worden in de school.
Aanvragen voor stageplaatsen (graag met CV) kunnen gestuurd worden naar: l.beijl@veluwseonderwijsgroep.nl
Als een leerkracht door ziekte of verlof niet op school is, wordt geprobeerd voor vervanging te zorgen. Mocht het niet lukken een vervanger te regelen, dan proberen we binnen het team een oplossing te vinden. We werken via een stappenplan. In uiterste nood kan het zijn dat een groep naar huis wordt gestuurd. Dit zal altijd vooraf via Parro aan u worden doorgegeven.
Wij vinden het belangrijk dat we kritisch kijken naar onze school en dat we onszelf en ons onderwijs blijven verbeteren/ontwikkelen. Dit maakt dat we tijd steken in studie en scholing. Meestal doen we dit in teamverband, maar het komt ook voor dat een individuele leerkracht zich ontwikkelt op een bepaald gebied. Scholingsactiviteiten vinden voor een groot deel buiten de lesdagen plaats. Mocht dit anders zijn, dan krijgt u daar begin van het schooljaar duidelijkheid over in de jaarkalender.
Directeur
Willemien Vermaning w.vermaning@veluwseonderwijsgroep.nl
Bouwcoördinatoren
Julie van der Lugt (onderbouw) j.vanderlugt@veluwseonderwijsgroep.nl
Daisy van Wijhe (middenbouw) d.vanwijhe@hertogvgelre.nl
Anita Wijngaards (bovenbouw) a.wijngaards@hertogvgelre.nl
IB’er
Eline Bevers e.bevers@hertogvgelre.nl
Jeanine Goldbach j.goldbach@veluwseonderwijsgroep.nl
Leerkrachten
Anita Wijngaards
Brenda Pruissen
Brigitta Bronkhorst
Charlotte de Haan
Daisy van Wijhe
Daniëlle Gerritsen
Emmely Kreeft-Heijn
Eugenie Spitzen
Evelien van Hertrooij
Fiep van der Hoff
Imke van Wijk
Jesse Wawczijnkiewicz
Julie van der Lugt
Kim Wijnen
Lies Fopma
Lisa Beijl
Liselotte van der Heijden
Marijn Meiberg
Mirjam Gaarman
Nienke Schitkamp
Paula Westra
Reja Brust
Sacha de Weerd
Selma Knoop
Sharon Dijkhof
Simone van den Broek
Stephanie Schneiders
Zerrin Konuk
Onderwijsassistent
Janneke Nieboer
Sandra van Velthuijzen
Meerbegaafdenbeleid
Stephanie Schneiders
Taal-leesbeleid
Brenda Pruissen
Rekenbeleid
Selma Knoop
Beleid sociaal-emotionele ontwikkeling
Anita Wijngaards
Administratie
Friedel Wilms (f.wilms@veluwseonderwijsgroep.nl)
Voorzitter medezeggenschapsraad Roderick Bouwers
Secretaris medezeggenschapsraad Peter Koster
Voorzitter ouderraad Marije Jansen
Secretaris ouderraad Judith Volker
Penningmeester ouderraad Adriaan Volker
Wij stimuleren kinderen hun talenten te ontplooien door ze in een veilige omgeving uitdagende opdrachten te geven. Om in te spelen op de ontwikkeling volgen we de vorderingen van onze kinderen nauwgezet, zowel op sociaal-emotioneel als cognitief gebied. De ontwikkeling van kleuters wordt gevolgd met het ontwikkelingsvolgmodel. In de groepen 3 t/m 8 worden op een aantal vaste momenten in het jaar alle kinderen getoetst op het gebied van taal, lezen en rekenen. Deze aspecten worden gevolgd met een digitaal leerlingvolgsysteem (Cito LVS). Regelmatig bespreken alle leerkrachten met de intern begeleider de vorderingen van de leerlingen. Er wordt dan ook besproken welke leerlingen op welke wijze extra aandacht nodig hebben. Van ieder kind wordt een digitaal leerlingendossier bijgehouden. Hierin staan onder andere gegevens van het aanmeldingsformulier, de toets- en rapportgegevens van de verschillende leerjaren, gegevens over speciale onderzoeken en gesprekken met ouders.
Het schoolondersteuningsprofiel van de Hertog van Gelre: OndersteuningsProfiel 2021-2022
Op onze school proberen wij op tal van manieren de kwaliteit te bewaken en te vergroten. Kwaliteit valt of staat met de vaardigheden van onze leerkrachten. Zij zijn de belangrijkste factor als het erom gaat onze doelen te bereiken. Om de kwaliteit van onze leerkrachten te kunnen vergroten en waarborgen, maken wij gebruik van didactisch beeldcoachen, een krachtig kwaliteitsinstrument. Wat is het en hoe zetten wij het in?
De leerkracht kan zelf voor een coachingstraject kiezen of er één aangeboden krijgen. Een dergelijk traject is altijd individueel en werkt als volgt: De leerkracht geeft zijn/haar persoonlijke leervraag aan. Gericht daarop wordt een opname gemaakt. Vervolgens wordt aan de hand van een vragenlijst die opname tijdens een nagesprek geanalyseerd. Elke volgende opname wordt de leervraag herzien en verder uitgediept. Een traject bestaat uit twee tot zes opnames per leerkracht.
Een andere werkvorm is het werken met meerdere leerkrachten tegelijk of met een heel schoolteam. Deze werkvorm is ideaal bij het implementeren en borgen van bijvoorbeeld een nieuwe methode op school of een nieuwe organisatievorm in de klas. Bij teamtrajecten wordt er een opname gemaakt bij een of meerdere leerkrachten in de klas. Tijdens een vergadering kan die opname bekeken en besproken worden. Dit gebeurt altijd volgens een vaste structuur. Met elkaar reflecteren op zo’n opname is zeer waardevol. Deze vorm van collegiale consultatie is weinig tijdrovend maar zeer doeltreffend. Daarbij is het leuk om met elkaar naar onze dagelijkse bezigheden te kijken en daarvan te leren. Dichterbij onze eigen situatie kan je bijna niet komen. Uiteraard worden de opnames, waar soms ook leerlingen op staan, alleen intern gebruikt en na gebruik vernietigd
Een sociaal-veilige omgeving is een belangrijke voorwaarde voor een kind om zich te ontwikkelen en te kunnen leren. Wij besteden daar veel aandacht aan op verschillende manieren:
● Alle leerlingen van groep 1 tot en met 8 krijgen Kanjertraining. Met deze bewezen succesvolle methode versterken kinderen hun sociale vaardigheden en leren zij conflicten op te lossen, verantwoordelijkheid te nemen en respect te hebben voor anderen en andere meningen.
● Dagelijks observeren wij in de groepen het welbevinden van de leerlingen individueel en de groep als geheel. Hierdoor kunnen wij snel actie ondernemen als er sprake is van pestgedrag of ander gedrag dat een bedreiging is voor de sociale veiligheid.
● Via een erkend leerlingvolgsysteem onderzoeken wij meerdere keren per jaar het welbevinden van onze leerlingen. De resultaten worden besproken binnen de bouw en met de intern begeleider, waarna we eventueel een actieplan maken.
● Eén keer per jaar doen we een onderzoek van de PO-raad naar de tevredenheid en het gevoel van sociale veiligheid onder leerlingen van groep 7 en 8. De uitkomst hiervan wordt gepubliceerd op scholenopdekaart.nl
● De groepsleerkracht is het eerste aanspreekpunt bij pesten of vermoedens daarvan. Daarnaast kunnen ouders eventueel contact opnemen met de locatiedirecteur, intern begeleider (IB’er) en/of de anti-pestcoördinator. De intern begeleider ondersteunt ook het onderwijzend team bij complexere vraagstukken rondom sociale veiligheid.
● Het welbevinden van onze leerlingen is altijd een van de onderwerpen die wij bespreken met ouders tijdens oudergesprekken. Iedere ouder wordt minimaal twee keer per jaar uitgenodigd voor een gesprek.
Er zijn afspraken gemaakt over hoe we met elkaar omgaan. Binnen de methode ’Kanjertraining’ besteden we aandacht aan emotionele vaardigheden. Plagen gebeurt af en toe, maar pesten willen wij voorkomen. We zijn er erg alert op. Als het zich toch voordoet, gaan we er zorgvuldig mee om. We werken met een pestprotocol en sanctiebeleid. Als u zich als ouder zorgen maakt, neem dan contact op met de leerkracht. Samen kunnen wij dan kijken wat de beste oplossing is. Wij verwachten dat ouders pestproblematiek in eerste instantie bespreekbaar maken met de groepsleerkracht. Mocht er ondanks dit contact zorg blijven, dan kan een ouder contact opnemen met onze anti-pestcoördinator (zie onder het kopje anti-pestcoördinator).
Binnen de Kanjertraining zijn de gedrags- en omgangsregels helder. Als een leerling zich niet aan een afspraak houdt, wordt eerst met de leerling gesproken en kan er daarna een passende sanctie volgen. Bij ernstige verstoring van de rust en veiligheid van leerkrachten en leerlingen kan een leerling geschorst of verwijderd worden. Schorsing is aan de orde wanneer onmiddellijk moet worden opgetreden en er tijd nodig is voor het zoeken naar een oplossing. Een schorsing gaat altijd samen met gesprekken met de betreffende leerling, ouders en de leerkracht. Verwijdering is een ordemaatregel bij zodanig ernstig wangedrag van een leerling, dat de leerling niet langer op school kan blijven. De beslissing om over te gaan tot schorsing of verwijdering wordt genomen door de directeur van de basisschool en in overleg met het college van bestuur. Verwijdering kan eveneens plaatsvinden als de school niet in staat is de benodigde zorg te verlenen. Bij schorsing en verwijdering worden de procedures gehanteerd zoals aangegeven door de Inspectie van het Onderwijs en de leerplichtambtenaar.
Ieder kind heeft recht op goed onderwijs. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, moeten die zoveel mogelijk krijgen in het reguliere onderwijs. Dat is het uitgangspunt van de Wet passend onderwijs.
Door deze wet zijn scholen verantwoordelijk voor het bieden van een passende onderwijsplek aan ieder kind. Onze school werkt samen met andere scholen in de regio en scholen voor speciaal onderwijs zodat we samen alle leerlingen passend onderwijs kunnen geven. Wanneer extra ondersteuning aan de orde is, zal de leerkracht dit altijd met u als ouder, onze intern begeleider en de gedragswetenschapper van de school overleggen. Verder kunnen wij overleggen met de schoolmaatschappelijk werker en de jeugdverpleegkundige die vanuit het CJG aan onze school verbonden zijn. In ons SchoolOndersteuningsProfiel 2021-2022 (SOP) hebben wij omschreven welke extra ondersteuning wij aanbieden.
Als blijkt dat kinderen niet in het reguliere onderwijs terecht kunnen, kunnen zij in het speciaal basisonderwijs geplaatst worden. Onze school werkt nauw samen met SBO De Vorm (www.sbodevorm.nl), de school voor katholiek speciaal basisonderwijs van de Veluwse Onderwijsgroep. Meer informatie over passend onderwijs in onze gemeente is te vinden op: www.swvapeldoornpo.nl
Sommige jongeren of kinderen hebben extra hulp nodig. Om hen goed te helpen, is een soepele samenwerking nodig tussen alle leerkrachten, hulpverleners en instanties. De Verwijsindex Gelderland zorgt daarvoor. De Verwijsindex is een systeem waarin hulpverleners en andere professionals de persoonsgegevens registreren van jongeren (tot 23 jaar) waarover zij zich zorgen maken. Deze registratie bevat geen inhoudelijke informatie. Met het afgeven van een signaal in de verwijsindex, wordt het netwerk rondom een kind/jongere in beeld gebracht. Het zorgt ervoor dat de hulpverleners elkaar snel weten te vinden. Meer informatie: www.verwijsindexgelderland.nl.
De belangrijkste speerpunten van het schoolplan voor komend schooljaar zijn:
Voortgezet technisch lezen (implementatie van een nieuwe methode), de invoering van een nieuw kleutervolgsysteem
en een vervolg op ons rekenonderwijs van afgelopen schooljaar.
De Hertog van Gelre heeft een zorgprofiel geformuleerd, waarbij we gezamenlijk vaststellen welke zorgzwaarte wij de komende jaren op school kunnen begeleiden. Ook voor het speciale kind proberen we op onze school een plek te creëren, daar waar mogelijk en/of gewenst.
Op onze school wordt gewerkt met groepsplannen. In de plannen worden de onderwijsbehoeften van de leerlingen in beeld gebracht. Er wordt gekeken naar wat de groep en de individuele leerling nodig hebben en hoe we dit kunnen vertalen naar de dagelijkse onderwijspraktijk. De intern begeleider bewaakt de zorgstructuur en kijkt en denkt met de leerkracht mee.
Vanaf groep 3 nemen we Cito toetsen af op het gebied van technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen. Vanaf groep 6 wordt daar studievaardigheden en taalverzorging aan toegevoegd. Onze school houdt zorgvuldig bij welke resultaten we behalen.
Ook gebruiken wij een leerlingvolgsysteem, waarbij de ontwikkeling van het kind nauwkeurig gevolgd wordt. De resultaten bespreken de leerkrachten met de kinderen, met de intern begeleiders en met elkaar. Daarnaast werken alle scholen binnen de Stichting Veluwse Onderwijsgroep aan het opbrengstgericht werken. Concreet betekent dit, dat wij regelmatig de opbrengsten van ons onderwijs bespreken en ons handelen vervolgens afstemmen met als doel de kwaliteit van het onderwijs in brede zin te verbeteren.
Twee keer per jaar krijgen de leerlingen een rapport mee naar huis. Hierin werken we o.a. met cijfers. Daarnaast geven we per onderdeel aan of de beheersing van de stof onvoldoende tot zeer goed is. Aan de rapporten voegen we de uitdraaien van het Cito LVS (leerlingvolgsysteem) van uw kind toe. Zo kunt u de ontwikkeling van uw kind vanaf groep 3 volgen op het gebied van taal, rekenen en lezen en vanaf groep 5 ook studievaardigheden. De resultaten van kleuters zijn ook inzichtelijk voor ouders, deze bespreken we daarom tijdens de oudergesprekken.
Op onze school maken de kinderen vanaf groep 3 regelmatig toetsen: methodegebonden toetsen en de toetsen van het Cito Leerlingvolgsysteem (LVS); deze toetsen beslaan verschillende vakgebieden. Resultaten worden digitaal vastgelegd, zodat een goed overzicht van de voortgang van de leerling ontstaat. Daarnaast kunnen de resultaten van de individuele kinderen vergeleken worden met het gemiddelde van de groep. Van ieder kind wordt digitaal een leerlingendossier bijgehouden. Hierin staan o.a. gegevens van het aanmeldingsformulier, de toets- en rapportgegevens van de verschillende leerjaren, gegevens over speciale onderzoeken en gesprekken met ouders. De groepsleerkracht beheert deze gegevens. Meerdere keren per jaar bespreken de leerkrachten van elke groep samen met de intern begeleider de groepsresultaten. Hierbij komt ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen ter sprake. Aan het einde van het schooljaar bespreekt de groepsleerkracht de zorgleerlingen met de volgende leerkracht. Regelmatig bespreken alle leerkrachten met elkaar de ontwikkelingsvoortgang van de kinderen die gedurende langere tijd speciale aandacht of zorg nodig hebben.
Uitgangspunt is dat leerlingen niet doubleren, maar wel een eigen leerlijn kunnen volgen. Er kunnen zich situaties voordoen, waarbij in het belang van het kind doubleren wordt overwogen. Het laten doubleren van een leerling is een besluit dat in overleg met ouder(s)/verzorger(s), groepsleerkracht en IB’er wordt genomen. In gezamenlijkheid moet dan onderbouwd kunnen worden hoe de leerling door de doublure alsnog de einddoelen van groep 8 gaat behalen.
Er kan sprake zijn van een doublure:
● bij een grote leerachterstand;
● als de leerling emotioneel jong is. Aanwijzingen hiervoor kunnen zijn: de lichamelijke ontwikkeling (klein zijn), onrijpe motoriek, voornamelijk spelen met jongere kinderen, inhaken op kinderlijke grapjes (niet leeftijdsadequaat), sneller dan andere kinderen van slag zijn (bijvoorbeeld huilen, afhankelijkheid van de leerkracht);
● als er zekerheid is dat een doublure zal leiden tot verbetering van de prestaties (het dankzij de doublure halen van de einddoelen van groep 8).
Er kan sprake zijn van een extra kleuterjaar indien uw kind niet voldoet aan de voorwaarden voor een succesvol vervolg in de volgende groep. Doorstroming naar de volgende groep hangt af van de ontwikkeling van uw kind. Deze ontwikkeling wordt in kaart gebracht door middel van leerkrachtobservaties (ontwikkelingsvolgmodel) op het gebied van:
● sociaal-emotionele ontwikkeling
● cognitieve ontwikkeling
● motorische ontwikkeling
● werkhouding/concentratie
Als we overwegen een leerling te laten doubleren, zullen wij dit zo spoedig mogelijk met de ouders bespreken. Het besluit hierover wordt uiterlijk in juni genomen. De ouders worden dan uitgenodigd voor een gesprek met de leerkracht.. Vaak is vooraf al regelmatig overleg geweest met de ouders. Indien de ouders het niet eens zijn met het advies van de school dan volgt nog een gesprek met ouders, directeur, intern begeleider en leerkracht. Uiteindelijk beslist de school.
De uitkomsten van de tussentoetsen worden op individueel niveau, groeps- en schoolniveau geanalyseerd door zowel de leerkrachten als de directie en de intern begeleider. We bekijken hierbij hoe het kind en de groep zich ontwikkelen door recente scores te vergelijken met voorgaande. Daarbij streven we naar continue verbetering. Op de inspectiekaarten in ParnasSys is zichtbaar dat de cognitieve resultaten van onze school op vrijwel alle vakgebieden boven de norm van de Onderwijsinspectie liggen. De afgelopen jaren hebben we ruim boven het landelijk gemiddelde gescoord.
De ambitie van onze school is elk schooljaar boven het landelijk gemiddelde te scoren. We kijken hierbij naar de scholen in de vergelijkingsgroep.
Hieronder wordt een aantal interventies genoemd
Didactisch handelen in de groepen wordt aangescherpt door:
Eindtoets
De eindtoets in groep 8 wordt afgenomen in april, nádat alle kinderen al zijn aangemeld/geplaatst op de school van hun voorkeur. Mocht uit de eindtoets blijken dat een kind substantieel hoger scoort dan het schooladvies, dan zijn wij verplicht dit advies te heroverwegen. Eventueel kan de leerling toch hoger instromen. Scoort een leerling op de eindtoets lager dan het schooladvies, dan blijft het schooladvies staan. Vanaf 2016 kunnen scholen kiezen met welke verplichte eindtoets ze willen werken. Wij gebruiken de eindtoets van Cito. Hieronder ziet u een overzicht van de eindtoetsresultaten van de laatste drie jaar. In de beoordeling is rekening gehouden met specifieke schoolkenmerken (de leerlingpopulatie).
Schoolscore Cito-eindtoets | 2020/2021 | 2021/2022 | 2022/2023 |
Hertog van Gelre | 540,2 | 536,9 | 536,4 |
Landelijk gemiddelde | 534,5 | 534,8 | 534,9 |
Cognitieve resultaten
De uitkomsten van de tussentoetsen worden op individueel niveau, groeps- en schoolniveau geanalyseerd door zowel de leerkrachten als de directie en de intern begeleider. We bekijken hierbij hoe het kind en de groep zich ontwikkelen door recente scores te vergelijken met voorgaande. Daarbij streven we naar continue verbetering. Op de inspectiekaarten in ParnasSys is zichtbaar dat de cognitieve resultaten van onze school op vrijwel alle vakgebieden boven de norm van de Onderwijsinspectie liggen.
Na groep 8 zal uw zoon/dochter zijn/haar schoolloopbaan vervolgen in het voortgezet onderwijs (VO). In de loop van het schooljaar zal de leerkracht van groep 8 een advies geven. Dit advies is gebaseerd op observaties, cijfers, de scores van het Cito-leerlingvolgsysteem en overleg met collega’s. Nadat dit besproken is met de ouders geeft de school uiterlijk 1 maart het advies van de leerkracht door aan het voortgezet onderwijs. Leerlingen moeten namelijk uiterlijk 1 maart ingeschreven staan.
Alle leerlingen in groep 8 van het basisonderwijs moeten verplicht een eindtoets maken. Deze eindtoets meet de kennis die leerlingen hebben op het gebied van taal en rekenen. Binnen de Veluwse Onderwijsgroep is gekozen voor de eindtoets van Cito. De eindtoets laat zien in welke mate leerlingen de referentieniveaus beheersen. Ook toont de eindtoets aan welk type vervolgonderwijs bij een leerling past. De eindtoets is dus een hulpmiddel om vast te stellen of het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs goed op elkaar aansluiten. De eindtoets is geen examen. Leerlingen kunnen niet slagen of zakken voor de toets. Mocht de uitslag van de Cito eindtoets aanzienlijk hoger uitvallen dan het advies van de basisschool, dan kan de leerkracht van groep 8 beslissen om het advies naar boven bij te stellen. Het advies kan echter niet naar beneden bijgesteld worden. Daarnaast zal de school u op de hoogte houden van de open dagen van alle middelbare scholen in Apeldoorn. Een uitgebreide procedurebeschrijving krijgt uw zoon/dochter mee aan het begin van het schooljaar in groep 8. In groep 7 geven wij de ouders al informatie over de diverse onderwijssoorten en data van open dagen in het voortgezet onderwijs. Tevens ontvangen de ouders en leerlingen in groep 7 een voorlopig advies.
In schooljaar 2022/2023 zijn onze leerlingen uit groep 8 uitgestroomd naar de volgende vormen van voortgezet onderwijs:
We willen natuurlijk graag weten of de keuze voor de kinderen juist is geweest. Elk jaar is er overleg met de brugklasmentor over de leerlingen die naar het voortgezet onderwijs zijn gegaan. We bespreken dan ook onze oud-leerlingen die onderwijs op die school volgen. Ook ontvangen wij van alle middelbare scholen overzichten van de prestaties van onze oud-leerlingen.
Morellenlaan 47
7322 JS Apeldoorn
telefoon:
(055) 366 52 98
e-mail:
info@hertogvgelre.nl
Deze school maakt deel uit van veluws onderwijsgroep